Sunday, April 28, 2013

Mee Hoon Kueh


Assalammualaikum dan Selamat Pagi...

Selamat berhujung minggu, bersantai bersama keluarga atau orang tersayang memang sesuatu yang tidak boleh dijual beli. Tidak semestinya kena bercuti ke tempat tempat yang jauh, even duduk di ruang tamu sambil menonton TV juga dikira bersantai kan...



Saya suka makanan bersup, kalau seminggu 2,3 kali pun tidak menjadi masalah. Tapi suami saya kurang menggemarinya selain bihun sup utara dan sup tulang. Selain dari itu dia hanya jeling ikut ekor mata saja kalau saya masak. Tapi kalau saya terasa nak makan, saya masak je walau kena makan seorang.


So kali ini saya sediakan satu menu yang sesuai untuk di masak untuk seorang makan. Kalau rajin boleh sediakan doh sendiri tapi kalau agak malas boleh beli mee hoon kueh yang ready made di pasaraya.

Bahan bahan
Mee Hoon Kueh - saya beli yang ready made

Bahan untuk sup asas
3 cawan air
10 ekor ikan bilis
1/2 sudu teh garam
** Rebus semua bahan hingga mendidih dan tapis, Biarkan seketika.

Bahan bahan lain
Sedikit ayam - hiris nipis dan gaulkan dengan minyak bijan dan tepung ubi.
Sedikit isi udang
Sayur sawi
Ikan bilis goreng
Bawang goreng

Cara cara
1. Didihkan semula sup ikan bilis tadi hingga mendidih, masukkan mee hoon kueh dan biarkan hingga hampir masak.
2. Masukkan isi ayam,udang dan sayur sawi. Biarkan hingga masak.
3.Matikan api, hidang di dalam mangkuk, taburkan ikan bilis dan bawang goreng.
4. Sedap dinikmati bersama sama dengan kicap cili.


10 comments :

Sweet red cherry said...

walaupun simple nampak sedap pula..

hazila said...

Bbwana,
Simple dan mengenyangkan. I love one pot meal.

hazila said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

hye...salam perkenalan. blog yang menarik dan saya follow.

adda syuhada said...

sedapnya kalau dapat semangkuk..

Gee® said...

Sedapnya hirup sup panas2 kan Zila...

Amie said...

Makan sorang2 ye Zila... tak pe Amie boleh temankan!

brick said...

and now i'm hungry!!

zila norazila said...

Hirup kuah tue byk ..perghh sedap kak..nmpk sedap sgt2 ..

Rohah said...

Menu segar bugar ni...suke sgttt...