Wednesday, March 28, 2012

Bawal Emas Kukus Halia


Salam buat semua pengunjung My Small Kitchen.....


Maaf sebab kebelakangan ini saya tak kerap sangat letak entry, maklumlah ada kekangan tugas yang minta didahulukan. Kadang kala rasa kagum dengan sesetengah kawan kawan yang bekerja, ada anak anak yang perlu di beri perhatian tapi masih mampu membuat entry setiap hari. Itulah kan... yang penting tahu membahagikan masa. Bagi yang tak berapa pandai dan malas nak bahagi masa macam saya ni, itu yang sesekali je keluar entry. Itu pun menu ulangan je....



Selama ni saya cuma tahu ada Bawal Putih dan Bawal Hitam, tapi hari tu masa ke pasar ternampak ikan yang dilabelkan sebagai Bawal Emas. Jadi saja je lah kan nak rasa macam mana rasanya Ikan Bawal Emas  ni. Saya cuma ambil seekor dan memang plan nak masak steam dari awal lagi.

Bagi saya, rasanya sedap sikit dan isinya lebih banyak dari bawal hitam atau putih. Memang sesuai kalau dimasak kukus begini sebab boleh menikmati rasa ikan tu sendiri. Lagipun menu ni sesuai untuk yang terasa jarum penimbang tu asyik naik je kan.....







Saya sudah mula menikmati hasil tuaian buah lemon yang saya tanam. Walaupun tidak sama dengan buah lemon yg di kedai tapi rasanya sama dan still banyak jusnya.

15 comments :

izahdaut said...

sedap nyerrr ikan kukus segar2 pulak lagi la naik selera.. tu la, kekangan masa untuk mengadap blog pun tak sempatkan.. tak pe, asal ada ni pun dah mantap dengan gambar2 n menu2 yang sukar dilupakan tatkala mata menatap nyer ;-)

Watierman said...

Assalam Dik Zila sodap nya!!!!Ambik aura!!!

kasihredha said...

tengok gambar pun dah tau sedap...ikan berkenan...piring pun berkenan jugak :)

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

Fav ni tp ikan bawal kt cini x der
Hentak kaki nangessss
Akakkkk nk plate tu lawa laaaaaa
Beli kt mana *tetiba jer khen ngeee

KakAsma said...

zila,
akak bawak balang kosong ajer..hahaha

mana tak nyer tukang perabih ghamai bebenor..
suka tengok pic ngan menu resipi terbaru cantik nyer..camner zila buat tu

tulisan kat pic pun tersangat laa cantik nyer..zila guna photoshop yer..akak pueh cari yang ada tulsan cantik gitu...teruja

zila norazila said...

salam zila..
wahh kiranya nama kita nie sama la yer..h ehe hee..ikan tu dah tentu2 sedapkan..tp tertarik jgk kt bekas ikan tue..chumiill..suka tgok:)

ady said...

as-salam hazila
My family like steamed fish ... I shall try this out one day...tq 4 sharing..

Qasey Honey said...

sedapnya bawal kukus tu...mmg mantop la menu ni...
pstttt pinggan tu pon sgt bkenan la...hehehe

ummiaisyah said...

bawal emas?.kt rumah ni mg jarang jumpa ikan bawal..asik2 ikan kembong je...hahahaha..sungguh anggun si bawal berposing dlm pinggan cun!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Hazila :)
Zila apa kabar? lama betul mama tak kemari...
waduh2 gmbr2 mskkan Hazila betul2 menggancam! suka mama tgk... mama nak jgk cuba ambik gmbr begini tapi tak de tmpt lah.. so terpaksa lah mama ambik kat dapur atas oven yg ada sinar matahari + sinar dari lampu hehehe nice work!

berbalik pada gmbr steam fish adoi lama betul tak msk ikan kukus begini..pasti menyengat dgn halia n lemon i likeee :P

Unknown said...

Owh..ada juga bawal emas ye? hemm..tak cukup ilmu akak ni bab2 ikan. Mesti rasa dia lebih anggun dari bawal hitam n putih kan?

Pokok Manggis Depan Rumah said...

best nye...
nak cuba la resepi ni..

Pokok Manggis Depan Rumah

blogresipi.com said...

Salam Kak Hazila,
Cantiknya gambar2 akak. Simple tapi cukup menarik. Saya terberkanan dengan pinggan ikan tu lah kak. Sungguh cantik. :)

Mamasya said...

Aslmkum Hazila.pertama kali tahu ttg ikan bawal emas ni....masak kukus tentu sedapkan....resepi sihat...

Am said...

alhamdulillah..lest weekend dah try recipe nih sbb kebetulan jumpa bawal emas masa balik umah MIL kat sg besar.. anak makan menjilat jari...slalu goreng je sbb xtau camner nk buat steam.. hihi...many thanks for d recipe.. sbb nk try recipe ni, beli minyak bijan.. hihi... mmg cantik bekas bentuk ikan nih