Monday, January 11, 2016

Kroket kentang Inti Sambal Ikan



Assalammualaikum dan Salam Sejahtera....

Bertemu lagi di hari Isnin minggu yang baru. Tanpa sedar sudah 11 hari kita berada di Tahun 2016. Cepat sangat masa berlalu...

Memandangkan cuaca di luar agak panas terik, badan jadi agak lemah dan kurang selesa. Jadi hujung minggu hanya bermalas malasan di rumah saja. 

Halaman rumah dipenuhi dengan dedaun kering yang berguguran. Seakan akan musim luruh pula. Ermmmm yang tak tahan nak kena sapu. Sapu waktu pagi nanti petang dah penuh semula. Dah la makcik ni tak berapa nak rajin...




Mula mula saya plan nak buat pulut panggang inti sambal ikan tapi terlupa nak beli daun pisang. Nak keluar terasa malas pula, tiba tiba teringat hari tu saya ada beli kentang Russet di Giant. Kebetulan terpandang harganya kalau tak silap RM 0.99 sekilo. Biasanya dalam RM 4.90 lebih kurang. So saya beli tanpa ada perancangan nak buat apa dengan kentang tu.

Kemudian selongkar dapur jumpa breadcrumbs yang warna oren, yang saya beli 2 bulan lepas sebab ada planning nak buat Risoles. Ermmmm Risoles tak buat, kita guna untuk buat Kroket @ Croquette.

Menu ini juga boleh dibuat sebagai bekal anak anak ke sekolah.


Kroket Kentang inti Sambal Ikan

Bahan bahan
400 gms kentang
2 sudu besar susu tepung
1/4 sudu teh garam
2 sudu besar unsalted butter
1/2 sudu teh serbuk lada putih
Sambal ikan untuk inti
Minyak masak
Breadcrumbs secukupnya
1 biji telur

Cara cara
1. Rebus kentang hingga empuk. Toskan. Masukkan ke dalam bekas. Campurkan dengan susu tepung, garam, lada sulah dan butter. Lecek hingga halus dan sebati.
2. Sapukan tapak tangan dengan sedikit minyak, ambil adunan, leperkan dan masukkan inti. Kemudian tutup dan bulatkan.
3. Celup bebola tadi ke dalam bekas yang berisi telur yang telah dipukul ringan. Kemudian golekkan ke dalam bekas berisi breadcrumbs. Ulang proses sehingga selesai.
4. Panaskan minyak, goreng bebola kentang menggunakan api perlahan sehingga kekuningan. Angkat dan toskan.



Ermmmm alang alang daun gugur banyak bersepah di laman, apa kata kita gunakan ia sebagai props untuk ambil gambar kroket kentang. Nampak artistik la sikit kan...

Okey sehingga bertemu lagi.


No comments :