Tuesday, December 21, 2010

Kobis Kacau Goreng

 
Dah agak lama tak masak sayur kat rumah ni. Maklumlah yg sorang lagi tu species karnivor dan saya ni species omnivour. Tapi ada sekali tu, rasanya last week teringin sangat nak makan nasi kandar/mamak. My husband ajak makan kat Glenmarie, ada satu kedai makan mamak nasi ganja diorang gelar. Sebabnya kalau dah makan memang ketagih je....itu kata kata geng geng mamak la. Selalunya my husband pergi makan dengan geng geng mamak dia lah, saya ada la sekali dua je ikut. Tapi saya memang suka sayur kobis yang selalu ada kat restoren mamak.

So semalam balik kerja singgah beli kobis dengan karot semata mata sebab teringin nak makan sayur ni. Dah tentu tentu saya sorang je la yang menghabiskannya...

Bahan bahan
Kobis bulat - dihiris
Karot - diparut memanjang
Bawang besar - dipotong bulat
Bawang putih - dimayang
Cili merah - dipotong menyerong
Garam
Sedikit serbuk kunyit
Sedikit biji sawi
Sedikit udang kering
Minyak untuk menumis

Cara cara
1.Panaskan minyak, tumis bawang besar, bawang putih, cili merah, biji sawi dan udang kering hingga wangi.
2. Masukkan kunyit, kemudian masukkan kobis dan karot. Kacau biar sebati.Masukkan sedikit air agar ia tidak terlalu kering.
3. Perasakan dengan garam, biarkan seketika dan bolehlah di angkat. Saya suka kobis ni tidak terlalu lembik.

No comments :