Tuesday, December 3, 2013

Cucur Jagung


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Sekarang dah masuk musim tengkujuh, hujan kadang kala sepanjang hari. Sementara di Pantai Timur sudah ada yang dilanda banjir. Semoga kawan kawan yang berada dalam kawasan yang selalu dinaiki air sentiasa berwaspada.

Kepada yang ada anak anak kecil, kenalah beri lebih perhatian, maklumlah malang tidak berbau. Selalu kita dengar kanak kanak yang lemas akibat dibiarkan bermain dengan air hujan/banjir.



Memandangkan musim hujan dan hari yang agak lembab, apakata kita makan cucur jagung. Semalam sebelum balik kerja singgah beli udang, konon kononnya nak masukkan dalam cucur jagung. Entah macam mana, sampai rumah letak barang yang dibeli kat dapur then sibuk buat itu ini sampai terlupa nak simpan udang dalam freezer. Sedar sedar pagi tadi udang dah berbau. So saya tukar gunakan udang kering. Itulah bila umur makin meningkat, banyak saraf dah putus...asyik lupa saja.


Saya cari dalam internet banyak resepi yang keluar, ada kat rumah Kak Nor Secubit Garam, rumah Cik Mat Gebu, rumah Kak Patyskitchen dan ramai lagi. Ada pelbagai versi untuk membuat cucur jagung ni. Ikutlah apa yang ada dan apa yang kita suka.

Saya gunakan tepung gandum,isi dari setongkol jagung mentah, daun kucai, cili merah, beberapa ulas bawang merah, sedikit garam, segenggam udang kering dan air.

Ada yang tambahkan sedikit nasi dan ada juga yang letak yis dan juga telur.

Tepuk dada tanya selera. Yang mana satu sesuai dengan selera masing masing.


8 comments :

Gee® said...

Nak ckit cucur jagung... sedapnyaa

Nanie Dean said...

hmmm... mengancam pulak cucur ni time hujan2 cam ni...

Kerull said...

hujan-hujan ni mmg sedap pekena cucur..

imm said...

assalamualaikum.saya follow blog ni ye.sudi2 lah jengah blog saya juga
http://cikanem.blogspot.com

Anonymous said...

Assalamualaikum hazila ujan2 mkn cucur jagung kena pulak nescafee o pns...aduh x terkata...

ummiaisyah said...

waaaa...menu terbaik musim ujan!
ckp pasei lupa ni..kak zila...sy dh thp hampir kronik...selalu jd... jenuh tgn kanan cr kunci keta dlm henbag...rupanya kunci mmg ada kt tgn kiri

ummiaisyah said...

iya la kak zila..sy kt t.i...dtg sini p mn? kalo plan..mayb bole jumpe kan.

sudipVSsenduk said...

cucoq dan ayaq kopi, satu kombinasi yang Uuummmpphh!