Wednesday, March 16, 2016

Sago Delight


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Selepas 2 minggu baru ada entry baru. Sekarang memang sudah kurang sangat memasak atau mencuba resepi baru. Ada sesekali buat kuih tapi entah kenapa agak malas untuk mengambil gambar.

Kesian pula tengok blog yang sunyi sepi. So semalam rajinkan diri pegang kamera. Itu pun guna compact sebab malas nak angkut tripod.

Saya mencuba resepi Sago Delight. Mudah dan tidak ambil masa yang lama untuk sediakannya.

Bahan bahan
1 cawan sago merah
1 cawan sago hijau
4 sudu makan gula pasir
6 cawan air

Cara cara
1. Cuci bersih sago, masukkan sago merah ke dalam periuk. Masukkan 3 cawan air dan 2 sudu makan gula. Masak hingga sago kembang dan tiada lagi putih mata sago. Tuang ke dalam bekas dan sejukkan.
2. Ulang langkah yang sama untuk sago hijau.

KUAH

1 tin susu cair
1 tin laici ( termasuk airnya )
1/2 sudu teh garam
1 helai daun pandan
3 sudu makan gula pasir

Cara cara
1. Masukkan semua bahan ke dalam periuk. Masak dengan api perlahan sehingga mendidih. Matikan api.
2. Kuantiti gula boleh diubah ikut kemanisan yang dikehendaki. Seeloknya masukkan sedikit dulu, rasa dan jika perlu boleh ditambah.


Jumpa lagi...



3 comments :

Liza said...

tgk pun dah rasa sejuk kat tekak,hihihi

Rosdi Eunos said...

Apa khabar Hazila?
Akhirnya.. dapat jugak peluang scroll blog ni setelah sekian lama...

kakyon said...

cuaca panas ni..sedap jer nmpak manisan yang sejuk2..