Tuesday, August 26, 2014

Kek Sarang Semut



Assalammualaikum dan Salam Sejahtera....

Hari ini hari terakhir bulan Syawal bagi tahun ini. InsyaAllah semoga bertemu lagi di tahun mendatang.

Agak lama juga tidak menggodek godek di dapur. Ada beberapa bahan yang terpaksa dibuang memandangkan sudah tamat tempoh. Maklumlah masa membeli tu tak ingat dunia, main capai saja tapi tak terbuat juga akhirnya.

Entah kenapa semalam terasa nak membuat kek sarang semut atau kek gula hangus. Cari cari resepi yang tidak memerlukan masa yang lama untuk memeram adunan. Selalunya resepi akan mengatakan gunakan api bawah saja, tetapi memandangkan oven cap ayam saya tu tak ada fungsi api atas atau bawah sahaja, terpaksalah gunakan apa yang ada.

Pembentukan "sarang" atau lubang lubang kecil tu tidak berapa menjadi seperti yang sepatutnya. Tetapi bolehlah daripada tak jadi langsung. Masih nampak seperti Kek Gula Hangus.
 

Monday, August 18, 2014

Ketupat Palas Gulai Daging


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera.....


Amboiiiiii lamanya saya berhari raya kan... Sudah beberapa minggu blog dibiarkan sepi bagai tiada tuan rumah. Ampun dan maaf buat semua pengunjung setia My Small Kitchen. Bila sudah agak lama menyepi dan untuk mulakan semula rutin biasa memang mengambil sedikit masa dan usaha yang lebih sikit. Maklumlah urat saraf semua dah berkarat dek banyak sangat makan ketupat dan rendang......

Ehhh salahkan ketupat dan rendang pula kan. Padahal, tuan rumah memang agak malas kebelakangan ini.

Tiada cerita yang menarik mengenai sambutan hari raya kami, sama saja. Asyik jadi tukang masak saja sepanjang hari. Tak perlu pakai baju raya pun tak apa....
 

Bercakap pasal ketupat dan rendang, setiap kali hari raya menu yang wajib tentulah ketupat - Ketupat daun palas iaitu ketupat pulut dan ketupat daun kelapa iaitu ketupat nasi. So dua jenis ketupat ini mesti ada di meja makan setiap pagi raya.

Sejujurnya saya memang tidak pernah ambil pusing pasal ketupat pulut sebab kalau beraya di rumah saya, emak atau dulu arwah nenek saya yang akan selesaikannya. Saya dan abah akan bertungkus lumus menganyam daun kelapa dan merebusnya. Sementara kalau pulang ke Perlis, arwah ibu mertua saya yang akan menyediakan ketupat palas.

Sekarang bila usia makin meningkat, ibu mertua pun dah tiada, emak saya pun bukannya semakin muda. So saya "terpaksa" belajar untuk membalut ketupat daun palas memandangkan suami saya hanya makan ketupat ini. Bermula dengan hari raya yang lepas, saya sudah mula belajar. Itupun bila umur dah masuk angka 4...

Aduhaiiiii memang kelakar. Emak saya dah siap 3-4 biji, saya masih terkial kial. Bila siap sebiji, emak akan tegur "itu ketupat betina, bila rebus nanti masuk air". Saya lebih rela anyam ketupat daun kelapa lagi...

  

Memandangkan sekarang masih bulan Syawal, ramai orang buat rumah terbuka maka senanglah untuk dapatkan daun palas dan daun kelapa di pasar. So saya beli satu ikat konon kononnya untuk mencuba di rumah.

Ermmmmm still the same. Walau tengok cara cara membalut ketupat di internet, masih tunggang terbalik. My husband cakap "oklah tu... asal ada bentuk dan rasa ketupat pulut jadilah". Nak tak nak kena belajar juga, kalau ikutkan saya, saya lebih kepada ketupat nasi. Kalau orang tak bagi ketupat pulut pun saya tak kisah....


Gulai Daging Utara
Bahan bahan
½ kilo daging batang pinang
1 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
1 keping asam gelugor
4 sudu besar kerisek
Gula dan garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Bahan Rempah
3 sudu besar rempah kari daging
1 sudu besar cili kisar
½ sudu teh jintan manis
½ sudu teh jintan putih
5 ulas bawang merah – ditumbuk
2 ulas bawang putih – ditumbuk
1 inci lengkuas – ditumbuk
Sedikit air untuk membentuk pes

Bahan menumis
4 ulas bawang merah – dimayang / dihiris
2 ulas bawang putih – dihiris halus
1 inci halia – dihiris halus
1 tangkai daun kari
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
2 kuntum bunga cengkih

Cara cara
1. Panaskan minyak, tumis bahan menumis hingga naik bau. Kemudian masukkan bahan rempah yang telah dicampur air menjadi pes. Masak hingga pecah minyak.
2. Kemudian masukkan daging yang telah dipotong kepada saiz yang sesuai. Gaul sekata dan masak hingga daging menjadi kecut dan mengeluarkan air.
3. Masukkan santan cair dan masak sehingga daging menjadi empuk. Kemudian masukkan santan pekat, asam gelugor dan kerisek.
4. Perasakan dengan garam dan gula dan masak hingga kuah menjadi sedikit pekat. Matikan api dan angkat. 
5. Sedia dinikmati bersama sama ketupat daun palas.


 

Wednesday, July 16, 2014

Kuih Goyang/Loyang/Rose



Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah kita sudah memasuki minggu ketiga bulan Ramadhan. Pastinya ibu-ibu rumahtangga sedang sibuk berkira kira untuk membuat kuih / biskut untuk dijamu pada tetamu dihari raya nanti. Pada yang tiada kesempatan untuk membuat sendiri sudah pasti membeli biskut yang banyak dijual di pasaran.

Tunggu sahaja di akhir Ramadhan nanti, pasti ada jualan lelong kuih kuih raya terutamanya di pasaraya. Bagi penduduk Shah Alam / Klang, Kompleks PKNS selalu ada peniaga biskut raya yang akan membuat lelongan raya. Biskut yang biasanya dijual sekotak dengan harga RM28 hanya akan tinggal RM18 atau RM16 sahaja. Tetapi kalau sanggup boleh tunggu malam raya, mesti lagi murah....

Kepada yang rajin dan ada kesempatan boleh membuatnya sendiri. Mungkin lebih nikmat bila keluarga menikmati air tangan ibu sendiri.
 
 Kuih Goyang/Loyang/Rose antara kuih lama yang tak lapuk dek zaman. Antara kuih yang sentiasa ada setiap kali menyambut lebaran. Kuih yang agak senang untuk disediakan cuma agak stressed kalau kuih melekat di acuan. Tetapi alhamdulillah, kebanyakkan kuih saya menjadi. Mungkin yang awal tu kurang elok memandangkan perlu sesuaikan dengan kepanasan minyak.

Resepi saya ambil dari leng's Kitchen. Cuma agak manis pada deria rasa saya. Lain kali saya akan kurangkan jumlah gula yang digunakan.

Bahan bahan

250 gms tepung beras
4 sudu besar tepung gandum
3 biji telur
1/4 sudu teh garam
200 gms gula
400 ml santan pekat
Minyak untuk menggoreng.

Cara cara
1. Masukkan telur, gula dan santan ke dalam mangkuk. Kacau menggunakan whisk sehingga gula larut dan sebati.
2. Ayak tepung beras, tepung gandum dan garam ke dalam mangkuk tadi (1). Kacau hingga sebati.
3. Panaskan minyak. Rendamkan acuan loyang ke dalam minyak panas lebih kurang 1 minit. Kemudian celupkan ke dalam adunan (2) tetapi jangan sampai tenggelamkan acuan loyang.
4. Angkat acuan loyang dan biarkan beberapa saat sebelum memasukkannya ke dalam minyak panas.
5. Biarkan ia di dalam minyak lebih kurang 15 saat, kemudian goyangkan acuan loyang tadi supaya kuih tertanggal dari acuan. Biarkan acuan di dalam  minyak panas. Balikkan kuih sehingga keperangan. Angkat dan Toskan.
6. Ulang prosess yang sama sehingga habis. Sejukkan sebelum di simpan di dalam bekas kedap udara.



Monday, July 14, 2014

Solok Lada


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...


Hari ini ada sedikit lebih kerajinan dari hari biasa. Second update untuk hari ini. Mari kita layan Solok Lada pula.Actually bukan sebab saya buat nasi kerabu tetapi saja untuk di makan dengan nasi putih biasa.

Banyak resepi Solok Lada yang bertebaran di alam maya. Pilih sahaja yang mana berkenan di hati. Ada versi kukus dan ada versi rebus.

SOLOK LADA
Sumber : Pelbagai

Bahan bahan

4 biji lada berwarna hijau muda - belah tetapi tidak putus. Buang empulur dan bijinya. Rendam seketika.
5 ekor ikan selayang/sardines
1 cawan kelapa parut yang muda
1/2 inci halia
Sedikit garam dan gula
Kalau ingin lebih pedas boleh potong kecil cili padi.
4 ulas bawang merah
1 batang serai - dimayang halus
1 cawan santan pekat

Cara cara
1. Rebus seketika ikan selayang - ambil isinya sahaja.
2. Tumbuk isi ikan, kelapa parut, bawang merah,halia dan serai hingga lumat. Masukkan ke dalam bekas dan gaul sebati dengan garam dan gula.
3.Ambil sebiji cili hijau muda, sumbat adunan yang telah digaul sebati tadi ke dalam cili. Buat sehingga habis.
4. Susun solok lada ke dalam periuk, tuangkan santan. Tidak perlu sampai tenggelamkan lada. Tutup periuk.
5. Masak seketika, jangan sampai santan kering. Anggaran sehingga santan mendidih.
6. Enak di makan dengan nasi kerabu/nasi putih atau ratah begitu sahaja.

 

Peach Iced Tea


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera....

Sedar tak sedar sudah melepasi 15 Ramadhan. Alhamdulillah. Antara yang memeningkan kepala dalam bulan Ramadhan ini tentulah menu apa yang hendak disediakan untuk berbuka. Rasanya habis gobok resepi dibuka untuk mencari resepi yang sesuai. Kalau nak "tawaf" Bazaar Ramadhan pun makanan yang hampir sama saja. Itu belum lagi cerita bab harga dan rasanya.

Sesetengah orang tidak begitu kisah harga yang sedikit mahal tetapi berbaloi dengan rasanya, especially untuk keluarga kecil. Bayangkan kalau tekak terasa nak makan Rendang ayam kampung, berapa modal dan masa yang perlu dihabiskan berbanding membeli seketul dengan harga RM7. Lagipun bukan setiap hari terasa nak makan rendang ayam kan.. Saya selalunya membeli dari orang/restaurant yang sama. Sebabnya kita dah tahu bagaimana rasa masakannya. Tidaklah baru makan secubit, bakinya terbang ke dalam tong sampah.


Selain makanan, minuman juga sama pentingnya.Hari biasa selalunya hanya minum air kosong, tetapi bila bulan puasa pelbagai jenis air minuman ada di atas meja makan. Selain jus buah buahan, air tebu dan soya menjadi pilihan ramai.

Hari ini saya upload minuman Teh O Ais berperisa buah peach. Teh O Ais saya kelihatan agak kehitaman kerana saya menggunakan brown sugar/gula perang. Boleh gunakan fresh peaches atau buah peach dalam tin. Boleh masukkan hirisan buah peach atau kisar buah peach dan masukkan ke dalam teh o anda.

Selamat mencuba.


 








Friday, July 11, 2014

Puding Coklat Berkuah

 Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

Dua, tiga hari ini tuan rumah kurang sihat sikit. Asyik bersin dan rasa sengal seluruh badan. Nak makan pun tidak berselera sangat...
Itu belum lagi masuk bab pening kepala nak fikirkan apa yang hendak dimasak..

Aduhaiii benda begitu remeh pun dah memeningkan kepala, bagaimana agaknya nasib saudara seIslam di Gaza...
Bersyukurlah, Allah swt hanya uji kita rakyat Malaysia dengan cuaca panas. Itupun baru berapa percent dari kepanasan yang dihadapi oleh saudara di negara yang kemarau sepanjang tahun.

Peringatan untuk diri sendiri sebenarnya...

 Berbalik kepada menu semalam, beberapa hari lepas nampak Mamafami buat Rich Chocolate Pudding. Nampak mengancam... Rasanya saya pernah buat dulu tapi sudah agak lama juga. Memandangkan saya ni suka mengubahsuai resepi mengikut tekak dan kesesuaian, maka saya olah sedikit.

Puding Coklat Berkuah

Bahan bahan
1/2 cawan serbuk koko
1 cawan organic cane sugar
1/2 sudu teh garam
4 1/4 cawan susu segar
4 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu teh esen vanila
1 1/2 sudu besar butter

Cara cara
1. Di dalam periuk, masukkan semua bahan kecuali butter.
2. Menggunakan api sederhana, kacau campuran dengan whisk sehingga mula mendidih.
3. Masukkan butter dan masak beberapa minit lagi. Matikan api.
4. Basuh mould/acuan yang hendak digunakan tetapi jangan dikeringkan. Hanya buang lebihan air.Ini untuk memudahkan proses untuk mengeluarkan puding dari acuannya nanti.
5.Tuang adunan ke dalam acuan dan sejukkan.

Bahan utk kuah/sos
1 tin susu cair
2 sudu besar organic cane sugar
1/2 sudu teh esen vanilla
1/2 cawan syrup buah peach ( dari dalam tin )
1 biji buah peach (dalam tin) - dipotong dadu

Cara cara
1. Masukkan semua bahan ke dalam periuk kecuali buah peach.
2. Panaskan seketika hanya untuk larutkan gula. Sejukkan.

*** Kalau sukakan kuah sedikit pekat, boleh tambahkan tepung jagung sedikit. Memandangkan puding coklat sudah agak manis, boleh kurangkan penggunaan gula dalam sos/kuah ini.



 

Wednesday, July 9, 2014

Masak Lemak Cili Padi Ikan Jenahak dengan Peria


 Assalammualaikum dan Salam Sejahtera....

Alhamdulillah tanpa sedar kita sudah melepasi 10 malam pertama Ramadhan. Dua hari lepas memang terasa sangat keletihan kerana cuaca di Shah Alam yang sangat panas membahang. Orang tua pun boleh terasa apatah lagi kanak kanak yang baru belajar berpuasa. Sejak semalam, jerebu agak teruk dengan bau terbakar yang menyesakkan hidung.

Bila terlalu panas, yang paling dinantikan semasa berbuka tentunya minuman yang paling sejuk. Makanan lain tolak ketepi dulu. Macam budak baru belajar berpuasa pula kan... 



 Semalam tekak terasa nak makan masak lemak cili padi.Memandangkan tiada barang basah di rumah, saya singgah di pasaraya selepas waktu kerja. Tak banyak pilihan, saya ambil sepotong ikan jenahak dan peria katak.


Masak Lemak Cili Padi

Bahan bahan
1 keping ikan jenahak
1 biji peria - dihiris
1 inci kunyit hidup
8 biji cili padi
200 ml santan pekat
200 ml air
Garam secukup rasa

Cara cara
1. Cuci ikan dan toskan. Tumbuk cili padi dan kunyit hidup hingga hancur.
2. Masukkan bahan ditumbuk ke dalam periuk beserta santan dan air.
3. Kemudian masukkan sayur peria dan ikan, masak dengan api perlahan sehingga mendidih.
4. Sentiasa dikacau supaya santan tidak pecah minyak. Perasakan dengan garam.
5. Matikan api bila ikan sudah masak. 
 

Sunday, July 6, 2014

Onde Onde Keledek


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera....

Hampir seminggu tanpa new updates. Weekdays dalam bulan puasa agak sukar untuk saya bahagikan masa antara kerja, sediakan juadah berbuka dan photo shoot menu berbuka. So pada kawan kawan yang masih sempat updates blog setiap hari walaupun bekerja memang kena tabik hormat.

Waktu sekarang ialah pukul 1 pagi, sambil temankan my husband menonton perlawanan antara Argentina VS Belgium, sempat juga saya update blog.  


Hari ini saya sediakan Onde Onde atau dikenali juga sebagai Buah Melaka. Kebetulan ada 2 ketul keledek Jepun yang bewarna kuning. Actually saya suka keledek ini, selalunya saya rebus atau bakar. Sedap dimakan begitu saja.

ONDE ONDE KELEDEK

Bahan bahan
2 cawan ubi keledek yang telah direbus dan dilenyek
2 cawan tepung pulut
1 keping gula melaka - dipotong kecil
Air secukupnya
Kelapa parut dan sedikit garam

Cara cara
1. Gaul keledek bersama sama tepung pulut. Masukkan air sikit demi sedikit hingga menjadi doh.
2. Ambil sedikit doh, masukkan gula melaka dan bulatkan. Buat hingga habis.
3. Didihkan air, masukkan bebola yang berisi gula melaka tadi. Apabila bebola timbul di permukaan air, angkat dan masukkan ke dalam bekas berisi air sejuk.
4. Kemudian golekkan bebola tadi ke dalam bekas berisi kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam.
 

Monday, June 30, 2014

Skuasy Orange Cocktail



Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah kita sudah berjaya melalui hari pertama berpuasa di dalam bulan Ramadhan. Memandangkan hari pertama puasa jatuh pada hari Ahad dan cuti hujung minggu, rasanya ramai ibu dan isteri di luar sana mengambil kesempatan untuk menyediakan sendiri menu berbuka. Maklumlah bukan senang untuk para ibu dan isteri yang bekerja untuk menyediakan menu yang sedikit luar biasa untuk berbuka puasa di hari bekerja.

Alhamdulillah saya dan suami hanya berbuka dengan menu yang sederhana dan yang penting tidak membazir.

So untuk hari ini mari kita menjamu mata dengan minuman Skuasy Orange Cocktail with Chia Seeds. Resepi asal menggunakan aiskrim soda tetapi ia agak tidak sesuai untuk berbuka puasa memandangkan perut kita kosong sepanjang hari. Jadi kita boleh ketepikan dan hanya menggunakan jus oren. 

 

Saturday, June 28, 2014

Agar Agar Permata



 Assalammualaikum dan Salam Sejahtera....

InsyaAllah esok umat Islam di Malaysia akan mula berpuasa di bulan Ramadhan. Mungkin tahun ini dugaan besar sedikit bila kita diuji dengan cuaca panas terik. Tambahan rakyat Selangor mungkin akan diuji lagi dengan catuan air. Apa pun dugaan kita masih lagi kecil dibandingkan dengan umat Islam yang negaranya sepanjang tahun dilanda kemarau atau berperang.

Peringatan untuk diri sendiri....

Jangan membazir dan kawal nafsu. Beli apa yang perlu saya. Boleh ke? Harap harap begitulah...



Apa kata hari ini kita menjamu selera dengan Agar Agar Permata. Sesuai juga disediakan sebagai juadah untuk berbuka puasa. Sedap dinikmati sejuk terutama dalam cuaca yang panas membahang ini. Resepi saya ambil dari internet cuma saya ubahsuai mengikut bahan yang ada di rumah.

Resepi asal menggunakan susu cair tetapi saya jarang simpan stok. So saya tukarkan kepada susu segar.

AGAR AGAR PERMATA

Bahan bahan
10 gm serbuk agar agar - Saya gunakan 1 sudu besar
1 cawan susu cair - saya gantikan dengan susu segar
2 cawan air
1/2 cawan gula pasir - saya gantikan dengan organic cane sugar
1/2 cawan susu pekat
1 sudu teh vanilla extract
Pewarna yang disukai

Cara cara
1. Masukkan semua bahan ke dalam periuk. Masak sehingga mendidih dan semua bahan sebati.
2. Perlahan api, ambil 3 senduk dan masukkan dalam bekas yang lain. Campurkan dengan pewarna. Saya gunakan 3 pewarna. Sejukkan di dalam peti sejuk hingga beku. Setelah beku, keluarkan dan potong dadu.
3. Panaskan semula bahagian yang tinggal di dalam periuk, tuang ke dalam mangkuk lain.
4. Tuangkan agar agar bewarna yang telah dipotong dadu ke dalam adunan asal tadi. Gaul menggunakan sudu supaya agar agar bewarna berselerak. Sejukkan.
5. Potong menggunakan pisau bergerigi dan hidangkan.