Tuesday, October 30, 2012

Jus Roselle


Salam dan Selamat pagi,

Agak lama juga tidak bersiaran, tiada yang menarik untuk dikongsikan di sini. Bagaimana sambutan Hari Raya Aidil Adha anda? Mungkin di sesetengah tempat memang meriah dan sesetengah tempat agak biasa biasa saja. Bagi saya di mana mana pun serupa saja, asalkan kita meraikannya bersama sama keluarga tersayang. Tahun lepas saya dan suami hanya beraya berdua di Shah Alam, maklumlah cuti hanya sehari dan suami agak malas hendak bersesak sesak dijalan raya.

Tahun ini kebetulan hari raya jatuh pada hujung minggu, jadi bolehlah beraya dikampung dan kebetulan semua adik beradik saya balik lagilah seronok. Kebetulan ada rezeki lebih sikit, jadi kami ambil 2 bahagian untuk korban. Sebahagian besar daging lembu diagih agihkan, hanya sedikit untuk dimasak dan dimakan bersama keluarga. Lagipun kebanyakan jiran sebelah rumah mengadakan kenduri korban, sampai pening juga bila tengok daging lembu.....

Bila dah 2,3 hari asyik mengadap hidangan berasaskan daging dan tulang lembu, apalagi kepala pun mulalah berpinar pinar, entah berapa banyak kolestrol yang menimbun...

Sebelum cuti hari raya Aidil Adha tempohari saya beli buah rozel, kebetulan ada promosi harga murah. Tapi semalam baru berkesempatan untuk membuat jus rozel.


JUS ROZEL

20 kuntum buah rozel
1 cawan gula pasir
3 cawan air

Cara cara
1. Buang biji buah rozel, ambil kuntum buah rozel sahaja. Bersihkan dan tos.
2. Masukkan semua bahan ke dalam periuk, masak hingga mendidih dan gula hancur.
3. Matikan api dan biarkan ia sejuk sebelum di simpan di dalam bekas yang sesuai.
4. Untuk membuat minuman, masukkan pati jus rozel dan campurkan dengan air. Tambahkan ais dan sedia diminum.

Names

The roselle is known as the rosella or rosella fruit in Australia. Its close relative, Hibiscus cannabinus is also known as meśta/meshta on the Indian subcontinentTengamora among assamese and "mwitha" among Bodo tribals in AssamGongura in TeluguPundi inKannadaAmbadi in Marathi, LalChatni or Kutrum in Mithila] Mathipuli in Keralachin baung in Burmaกระเจี๊ยบแดง KraJiabDaeng inThailandສົ້ມ ພໍດີ som phor dee in Lao PDRbissap in SenegalGuinea BissauMaliBurkina FasoGhanaBenin and Niger, theCongo and Francedah or dah bleni in other parts of Maliwonjo in the Gambiazobo in western Nigeria (the Yorubas in Nigeria call the white variety Isapa (pronounced Ishapa)), Zoborodo in Northern Nigeria, Chaye-Torosh in Irankarkade (كركديهArabic pronunciation: [ˈkarkade])[dubious ] in EgyptSaudi Arabia, and Sudanomutete in Namibiasorrel in the Caribbean and in Latin AmericaFlor de Jamaica in MexicoSaril in Panamagrosella in Paraguayrosela in Indonesiaasam belanda[1] in Malaysia. In Chinese it is 洛神花 (Luo Shen Hua) . In Zambia the plant is called lumanda in ciBembakatolo in kiKaonde, or wusi in chiLunda.

[edit]Uses

The plant is considered to have antihypertensive properties. In some places, the plant is primarily cultivated for the production of bast fibre from the stem of the plant. The fibre may be used as a substitute for jute in making burlap.[2] Hibiscus, specifically Roselle, has been used in folk medicine as a diuretic, mild laxative, and treatment for cardiac and nerve diseases and cancer.[3]
The red calyces of the plant are increasingly exported to America and Europe, where they are used as food colouringsGermany is the main importer. It can also be found in markets (as flowers or syrup) in some places such as France, where there are Senegalese immigrant communities. The green leaves are used like a spicy version of spinach. They give flavour to the Senegalese fish and rice dish thiéboudieune. Proper records are not kept, but the Senegalese government estimates national production and consumption at 700 t (770 short tons) per year. Also in Burma their green leaves are the main ingredient in making chin baung kyaw curry.
In East Africa, the calyx infusion, called "Sudan tea", is taken to relieve coughs. Roselle juice, with salt, pepper, asafetida and molasses, is taken as a remedy for biliousness.
The heated leaves are applied to cracks in the feet and on boils and ulcers to speed maturation. A lotion made from leaves is used on sores and wounds. The seeds are said to be diuretic and tonic in action and the brownish-yellow seed oil is claimed to heal sores on camels. In India, a decoction of the seeds is given to relieve dysuriastrangury and mild cases of dyspepsia. Brazilians attribute stomachic, emollient and resolutive properties to the bitter roots.[4]


12 comments :

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum..
sedapnye jus rozel... lama tak pekena jus rozel wat sendiri... kat rumah mak pun dia tanam gak pokok rozel.. tapi itik angsa cukup suka daun rozel.. abis di togek2kan nya.. tak sempat nak berbuah.. hehehehe

SURIA AMANDA said...

salam..mana nak cari buah rozelle segar eh..kat mana banyak di tanam...

Liza said...

perghhh, sedapnya air rozel tu, akk tumpang sedut ye...

hazila said...

Jassnani,
WS, di kampung suami saya ada banyak juga tapi mereka selalu letak dalam asam pedas.

hazila said...

Suria,
WS, saya selalu nampak di pasaraya HERO dan juga di pasar Seksyen 6 Shah Alam. Tempat lain saya tak pasti.

hazila said...

Kak Liza,
Meh la saya buat kan 1 gelas jus rozel utk akak.

Rohah said...

kak,
pandang je dah terasa nyamannya...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedap ni! dah pernah minum.. ada sikit2 rasa mcm air ribena..

kasihredha said...

Byk khasiat ni

zila norazila said...

yg nie zila x pernah cuba,tp biasa kt pasar mlm org jual..he hhee entah knapa la x tergerak nk test rasanya tue..nnt zila nk beli dan try buat air camnie la:)

Qasey Honey said...

nyamannya rasa kalau dpt nikmati bsama air rozel tu..lum penah try..kena cri ni nti...

Dira said...

dah lama tak buat jus rozel sejak pokok yang ditanam mati tiba2. skrg tgh menunggu pokok yg baru berbuah.bila la dpt merasa lagi...

http://whatever-ville.blogspot.com
www.facebook.com/alamistore