Monday, July 14, 2014

Peach Iced Tea


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera....

Sedar tak sedar sudah melepasi 15 Ramadhan. Alhamdulillah. Antara yang memeningkan kepala dalam bulan Ramadhan ini tentulah menu apa yang hendak disediakan untuk berbuka. Rasanya habis gobok resepi dibuka untuk mencari resepi yang sesuai. Kalau nak "tawaf" Bazaar Ramadhan pun makanan yang hampir sama saja. Itu belum lagi cerita bab harga dan rasanya.

Sesetengah orang tidak begitu kisah harga yang sedikit mahal tetapi berbaloi dengan rasanya, especially untuk keluarga kecil. Bayangkan kalau tekak terasa nak makan Rendang ayam kampung, berapa modal dan masa yang perlu dihabiskan berbanding membeli seketul dengan harga RM7. Lagipun bukan setiap hari terasa nak makan rendang ayam kan.. Saya selalunya membeli dari orang/restaurant yang sama. Sebabnya kita dah tahu bagaimana rasa masakannya. Tidaklah baru makan secubit, bakinya terbang ke dalam tong sampah.


Selain makanan, minuman juga sama pentingnya.Hari biasa selalunya hanya minum air kosong, tetapi bila bulan puasa pelbagai jenis air minuman ada di atas meja makan. Selain jus buah buahan, air tebu dan soya menjadi pilihan ramai.

Hari ini saya upload minuman Teh O Ais berperisa buah peach. Teh O Ais saya kelihatan agak kehitaman kerana saya menggunakan brown sugar/gula perang. Boleh gunakan fresh peaches atau buah peach dalam tin. Boleh masukkan hirisan buah peach atau kisar buah peach dan masukkan ke dalam teh o anda.

Selamat mencuba.