Friday, November 7, 2014

Apam Susu

 Assalammualaikum dan Salam Sejahtera....

Tuan rumah asyik nak bersin saja.... cuaca di Shah Alam agak berjerebu dan panas membahang. Ada masa hujan terutamanya lewat malam.

Hari ini buat tayangan amal Apam Susu yang agak famous di FB dan group WhatsApp. Masing masing menayang apam susu,samada yang dibuat sendiri atau isteri yang buat.Seperti biasa saya selalu yang hujung hujung baru nak mencuba.


Ada pelbagai corak yang saya nampak, menarik dan menawan mata yang melihatnya. Saya gunakan 4 warna, kuning telur, apple green, pink dan purple.



APAM SUSU
Bahan bahan
2 cawan tepung serbaguna
4 biji telur
1 sudu teh ovallete
3/4 cawan gula pasir - saya kurangkan kerana tidak mahu manis
4 sudu besar susu pekat
1/2 sudu teh esen vanila - saya tambah

Cara cara
1. Masukkan semua bahan kecuali tepung ke dalam mangkuk dan pukul hingga kembang dan gebu.
2. Kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul hingga sebati.
3. Bahagikan kepada 4 bahagian dan masukkan pewarna.
4. Masukkan adunan ke dalam loyang,(saya gunakan bundt pan) dan kukus sehingga masak. Anggaran 25 minit.
5. Sejukkan sebelum di potong.
 
  

 Jamu mata sebelum menjamu selera.

Selamat berhari minggu.


5 comments :

fazianbatrisyia said...

cantik banget warna apam susu...terbeliak biji mata...
yummy...yummmy

Nasa Mulia said...

mengancam warnanya, buat orang tergoda..

cheq da said...

So nice colournya...teruja jgk nkmencubanya

ummiaisyah said...

wow demam apam susu..sy je blom bejangkit...cantik meletop kalernya!

Rosdi Eunos said...

colournya voluptuos!
dan saya percaya, rasanya sama hebat ..
psst!!! (jiwa tersiksa bila baru lepas makan lunch dah lapar balik nak makan petang bila tengok blog ni)