Thursday, November 20, 2014

Kolak Biji Salak

 Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Tinggal satu hari saja lagi sebelum waktu persekolahan bagi tahun 2014 akan berakhir. Saya nampak ramai ibubapa yang sibuk dengan hari anugerah @ penyampaian di sekolah anak masing masing. Itu belum masuk hari jamuan ringan yang sebenarnya tidaklah ringan mana... Ya lah makanan yang dihidangkan penuh semeja. Alhamdulillah rezeki kan.

Nanti ibu bapa sibuk pula menjawab pertanyaan anak masing masing....
" Mak, cuti sekolah ni kita nak pergi jalan jalan kat mana?"

Apalagi.... cepat cepat sediakan jawaban.


 Semalan saya sediakan Kolak Biji Salak yang sinonim dengan negara seberang.
Selalunya saya beli Japanese Sweet Potato yang berwarna ungu atau sedikit kuning, tetapi entah bagaimana my husband beli orange sweet potato. Bila direbus, ia tidak begitu menyelerakan untuk di makan begitu saja. Jadi untuk tidak membazirkan ubi yang telah saya rebus, google cari resepi.

Resepi yang tidak banyak sangat bahan yang diperlukan. Saya hanya gunakan santan kotak sebab hanya itu yang ada dirumah. Lagi sedap kalau dapat santan segar.

Cuci mata dulu...
 Nanti saya masukkan resepinya. Resipi dari blog Hesti.



 

6 comments :

adda syuhada said...

sedapnyerr...

Sweet red cherry said...

pernah dengar kolak ni kalau tengok channel masakan indonesia..macam sedap dan menarik..

mamabeauty said...

serius tak pernah dengar n for sure makan pun tak juga..

but sekali tengok mcm biji nangka kelantan site

Rosdi Eunos said...

Owh first time dengar Kolak Biji Salak ni, yang saya pernah dengar Kolak Keladi (dulu dulu tengok Chef Norzailina Nordin) buat.

Latifah said...

First time dengar Kolak Biji Salak.. Mcm sedapp jerrr..

LatifahFazri

Anonymous said...

nampak sangat sedap...harus cuba ni nanti...