Thursday, May 16, 2013

Sago Gula Melaka



Assalammualaikum dan Selamat Pagi...

Just a quick update on my last night dessert

Sago Gula Melaka.

Tiba tiba semalam rasa teringin nak makan Sago Gula Melaka, masa tu masih kat tempat kerja lagi. Masa rehat, sempat pergi beli barang dan saya rendam biji sago sebelum balik kerja. Jadi bila sampai rumah dah boleh terus rebus.

Fuhhh teruk betul perangai!!!

Sebenarnya bukan susah mana pun nak sediakan Sago Gula Melaka ni, cuma perlukan 3 bahan saja. Sago, Air Gula Melaka dan Santan kelapa. Lagi senang dan cepat sebab saya gunakan air gula melaka yang siap di dalam botol.


Ada orang suka masak santan kelapa dan ditambahkan dengan sedikit garam dan daun pandan. Saya pula suka perah kelapa parut dengan air masak suam.

Inilah kerja orang yang tak berapa nak rajin, semua benda nak buat short cut je..


13 comments :

Qhaifa Nur said...

suka makan sejuk-sejuk, sedapnya...

Sury Abil said...

Salam...kunjungan pertama ke sini...cantek2 pic nya...:-)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

hmm.. kalau dpt berbuka puasa dengan sagu gula melaka ni mmg sedapla sgt.. betul tu kdg2 kalau teringin nak mkn sesuatu.. rasa mcm tak sempat2 nak masa tu juga.. hehe..

Bbwana adienia said...

salam..

sedap tu..apalagi makan sejuk2..x peduli la walaupun skang ni sakit tekak..hihi..

umi's cup cake said...

oooo...senang sangat rupanya buat sagu gula melaka ni ya...tq 4 sharing

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum kak..he he he..bagus betul idea akak ni..boleh practice time bulan puasa nanti...balik keje rebus jap, tuang dalam acuan, malam lepas tarawih boleh ngap...alhamdulillah..

kadang2 benda sesimple ni pun boleh tak terfikir...Jgn sampai bawa pot nasi ke opis, lepas asar masak nasi balik tinggal masak lauk dahlah yaaaa..he he he sorry gurau2 jeeee....

JaSSNaNi said...

kalau nani lak.. wat sagu gula melaka ni.. just letak susu cair.. x penah lagi guna santan.. lagi keje org malas kan.. :D hehehehe

fazianbatrisyia said...

sedap ni...tetiba ingin nak ulang lagi...

kasihredha said...

Kalau nak cepat Akak letak je susu cair unk ganti santan

Chah said...

Uih...ada ye air gula melaka? Hehe peghak mak jemah!

eiela said...

saya pun suka makan sagu gula melaka nih. sedap.

zila norazila said...

Menu sama..smlm pn zils buat jgk..he hee..tp gnti sntn dgn susu..sama jgk huna guls redy made..mls nk rebus gula..

Rohah said...

Suai sgt dengan cuaca berbahang menjak2 ni..semua desert terpacul dikotak fikiran