Tuesday, June 28, 2011

Bangkok Taufu

 
Bangkok Tauhu....

Tak pasti kenapa dipanggil "Bangkok Taufu"

Bahan bahan
100 gms minced meat
2 ulas bawang putih
1 ulas bawang merah
1/2 inci halia
1 roll egg tofu
1 sudu kecil cili kisar
1 sudu kecil sos tomato
1 sudu makan kicap manis
1 sudu makan sos tiram
2 kuntum shiitake mushroom
Garam dan gula secukup rasa
Daun bawang untuk hiasan

Cara cara
1. Potong egg tofu kepada saiz 1 1/2 inci. Gaulkan dengan teoung jagung. Goreng dan toskan.
2. Tumbuk halus bawang putih, bawang merah dan halia. Panaskan minyak, tumis bahan tumbuk hingga wangi.
3. Masukkan daging kisar (minced meat), kacau hingga warna daging bertukar. Masukkan sos cili,sos tomato, sos tiram dan kicap manis. gaul rata.
4. Masukkan cendawan shiitake dan sedikit air. Biarkan hingga mendidih dan perasakan dengan garam dan gula jika perlu.
5. Bancuhkan sedikit tepung jagung dengan air, tuang kedalam kuali untuk memekatkan kuah. Setelah masak, tuangkan kuah ke atas egg tofu yang telah digoreng tadi. Hias dengan daun bawang.

12 comments :

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

ingatkan akak ambik kat umah ika bengkok tue...ayu tauhu x jalan sgt but heroes dlm umah ni suka ...terbalek sket :D

Amie said...

assalam,
wah...resepi menarik ni, selalunya kak amie buat simple2 je menu taufu..

kasihredha said...

aikk dah byk n3 akak terlepas ni... :)
bestkan egg tofu nih

Gee® said...

pergh..!! terbaek...!

KhaiZa said...

yummy yummy sedapnyer
--
Travel and Leisure--Travel and Leisure

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

tauhu memang sedappp tak kisah masak apa pun mesti suka..

Jay said...

I want it right now...absolutely yummmy..
Tasty Appetite

che'iza said...

Tauhu.. peberet.... Camaner nak mkn ni... Ratah jer ker?

cik cek said...

Emmmm...sedapnya...kechur kak cek...:)

ijayuji said...

Sebelum tu nak sekeh si ☆*♥L@dy @yU♥*☆ asal nama bangkok kat umah kita lah ya? wakakakaka..... baru nak ckp org yg duk bangkok pun tak pernah makan tauhu bangkok lagi hihihi...

Rabiatun Adawyah said...

memang tak puas klu singgah rumah Hazila..banyak menu sedap dan gambor cantik2 mengiurkan selera...kiter sukerrrr!..hihihi..

fuzidss said...

suka-suka egg tofu