Monday, June 20, 2011

Puding Soya Gula Melaka


Salam,
Mari kita jamu mata dengan Puding Soya Gula Melaka. Saya memang suka buat dessert especially dalam bekas yang comel. Bak kata orang, jamu mata dulu sebelum menjamu tekak. Memandangkan semalam saya memasak 3 main dishes so saya cuma buat dessert yang simple dan tak ambil banyak masa.

Bahan bahan
500 ml air soya tanpa gula
10gms serbuk agar agar
Sirap gula melaka secukupnya.

Cara cara
1. Panaskan air soya di dalam periuk, masukkan serbuk agar agar.
2. Kacau supaya serbuk agar agar larut dan jangan biarkan air soya meruap. Padamkan api.
3. Tuangkan ke dalam bekas yang sesuai dan sejukkan.
4. Tuang sirap gula melaka semasa menghidang.

14 comments :

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

jamu mata sambey lap ayaq lioq hahaha...sedapnyer...ayu suka la tgk pic akak snap semua lawa...boley buat buku nie...

hazila said...

Ayu,
meh akak tolong lap. "wink"

Chik Mimi said...

wah tersangatlah sedapnya

K.Nor said...

wahhh cantik!! meh pinjam gelas sebulan hehe

AZLITA AZIZ said...

sedapnya... terliur aje tengok!

joijoi80 said...

sungguh cantik..bile cantik..rasa pun sedappp....yummie..memang terliur kalo bulan posa ni

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedap ni... ada tak rasa ala2 taufufa?

hazila said...

Chik mimi,
sebab sedap tu yg tak tinggal kat org belakang...

hazila said...

Kak Nor,
Jangan kata sebulan, 3 bulan saya pinjamkan kat akak. hehehehe....

hazila said...

Azlita,
meh cuci mata....

hazila said...

jojoi,
sedap secantik mata memandang...

hazila said...

Madiha,
Ada rasa ala ala taufu fa...

Amie said...

hazila,
ni kak amie dtg nak cuci matalah nih...

Juwita Jamaludin said...

salam hazila.. wah resepinya mudah. tapi gmbarnya cantik sangat... rasa nak capai je makan.. hihiiiiihi