Wednesday, January 6, 2016

Kuih Kaswi Pandan



Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Saya buat kuih kaswi ini petang semalam sebab kebetulan balik kerja awal dan tak perlu sediakan makan malam. Jadi ada sedikit masa terluang. Dan yang paling penting mood rajin tu ada lebih sikit, kalau tidak ermmmm.....

Saya gunakan resepi yang saya ambil dari FB. Memandangkan bahan yang digunakan pun tidak banyak, saya pun mula mencari apa yang perlu. Puas selongkar almari, tak ada pula tepung ubi. Ermmm nak cancel atau terus buat... So saya buat keputusan gantikan dengan tepung jagung. Ikutlah apa nak jadi pun...

Tapi Alhamdulillah, jadi elok dan sedap. Jarang sangat simpan tepung ubi, tambahan hanya nak guna 1 sudu besar saja.


KUIH KASWI PANDAN

Bahan bahan
1 cawan tepung gandum
2 cawan air pandan - (saya gunakan 7 helai daun pandan dikisar dengan 2 1/3 cawan air)
1 sudu kecil kapur makan
1 sudu besar tepung jagung ( asal tepung ubi )
1 sudu besar tepung beras
3/4 cawan gula pasir - asal 1 cawan
Kelapa parut dan sedikit garam - dikukus sebentar

Cara cara
1. Masukkan semua bahan kecuali kelapa parut ke dalam pengisar. Kisar hingga sebati.
2. Jika gunakan acuan kecil, sapukan sedikit minyak dan tuang adunan. Saya gunakan loyang, jadi saya lapik dengan plastik dan sapukan sedikit minyak dan tuang adunan.
3. Kukus selama 15-20 minit atau sehingga ia set. Sejukkan, potong dan gaulkan dengan kelapa parut.




3 comments :

adda syuhada said...

wahhhhh sedapnyerrrrr....

Gee® said...

Sabar je laa... telio taw!!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Mmg sedap kaswi pandan...harum 1 rumah bau pandan..hihi