Sunday, January 18, 2009

Blueberry Souffle

Dah lama tak buat muffin atau kek. Since petang ni agak free, saya cuba satu resepi yang saya ambil dari Rasa Malaysia. Bila tengok bahan bahannya pun tak banyak dan senang jer nak buat. Resepi asal menggunakan muffin cup tapi sebabkan saya nak rasmikan ramekin yang saya beli, jadi saya gunakan ramekin instead of muffin cup. Muffin ni sesuai di makan semasa panas dan saya akui teksturenya sangat gebu.

Bahan bahan

1 1/2 cup self raising flour
1/2 teaspoon salt
60 gms butter - melted and cooled
1/4 cup castor sugar
3/4 milk + 2 table spoon milk
1 large egg beaten
1 cup blueberry

Cara

  • Panaskan oven. Glis ramekin dengan sedikit butter dan ketepikan.
  • Campurkan melted butter,milk and egg in large bowl.
  • Gaulkan semua bahan sehingga sebati dan gula hancur. Tak perlu putar hingga kembang.
  • Ayak tepung bersama sama dengan garam. Campurkan bahan cecair dengan bahan kering.
  • Masukkan adunan ke dalam ramekin, lebih kurang separuh, masukkan bluberry filing dan tutup dengan adunan tadi.
  • Bakar hingga keperangan di dalam oven selama 25-30 min bergantung pada oven masing .

2 comments :

Anonymous said...

Wah ...nampak comel dan menyelerakan sangat...nanti kite pun nak cubala..thanks for sharing the recepie..

hazila said...

Norzie, doh tu agak keras sikit. Rasanya next time kena lebihksn sikit susu. Anyway thanks for dropping by.