Friday, December 14, 2012

Serawa Durian Pulut Hitam



Salam dan Selamat Pagi....

Ermmmm durian lagi? Selagi belum habis musim durian, ada saja menu berasaskan durian yang akan dibuat. Ini pun stok durian dalam peti ais, tak habis habis lagi.



Sebenarnya simpan durian konon kononnya nak buat crepe durian yang sedang popular di seantero alam maya. Tapi entahlah, belum sampai seru lagi agaknya. Tapi memang dah berniat nak buat juga, cuma tunggu masa yang sesuai saja.




 Biasanya buat serawa untuk di makan dengan roti jala atau roti putih. Kali ini saya masak pulut hitam untuk digandingkan dengan serawa durian. Ubah sikit dari kebiasaan.....


Ini kali pertama saya makan serawa durian bersama sama dengan pulut hitam. Boleh tahan juga rasanya. Harum bau pulut hitam bergabung dengan bau durian, memang menyelerakan.


Serawa Durian

Bahan bahan

4 ketul isi durian
500 ml santan
Sedikit garam
1 helai daun pandan - simpulkan
1/2 cawan gula pasir - tambah kalau suka lebih manis

Cara cara
1. Masukkan semua bahan ke dalam periuk, masak menggunakan api perlahan hingga mendidih dan semua bahan sebati.


Bahan Pulut
1 cawan beras pulut putih
1 cawan beras pulut hitam
1 helai daun pandan
Secubit garam
Santan

* Saya gunakan cawan rice cooker

Cara cara
1. Campurkan kedua dua beras pulut, cuci bersih dan rendam lebih kurang 1 jam
2. Masukkan beras ke dalam Rice Cooker, masukkan santan pada paras seperti yang tertera pada periuk nasi untuk "Sticky Rice".
3. Masukkan garam dan simpulan daun pandan.
4. Tekan "Cook" dan biarkan pulut masak.

Hidangkan pulut hitam dengan serawa durian.



Selamat menjamu selera dan selamat berhujung minggu.




11 comments :

Amie said...

Tumpang seketul ye Zil... nampak menarik dan rasa teringin pulak!

AbbotCottage said...

Memang tumpo masuk sini...tumpo teman. Boleh pitam dibuatnye. Gambo aje udoh bepino sedap nengoknye.

Sheila Shafeareen said...

assalamualaikum pehhh sdp tu terliuq negok serawa durian sama pulut hitam....mkn sejuk dan panas2 mmg sesuai...pic yg menarik tahniah

Gee® said...

Sedapnyaaaa....

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..emmm selalu pulut itam ni dibuat bubur je...Ok gak ni masak tanak macam biasa...mesti sedapp ni...

JaSSNaNi said...

assalamualaikum..
tak penah lagi makan serawa durian ngan pulut hitam... biasa pulut putih ja... :D

Nuwairani Ismail said...

memang pertama kali dengar serawa durian makan denan pulut hitam. menarik juga sekali sekala ubah selera ni..nani selalu makan dengan pulut biasa je.dengan roti jala tak penah try lagi.

Mas Sani said...

sebab tak makan pulut sy suka colek dengan roti putih...terliur sungguh dh ni hah :)

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

selagik x habes musim derian selagi tue ai meleleh ayaq lioq dok tgk theyols pos n3 about derian...jelly sgt taw uwaaaaa

Marsita yahya said...

nyum nyum nyum...lapo

zila norazila said...

x pernah makan serawa durian..h ehhee sapalah nak kasi kita rasa sikit..dapnya kak:)