Saturday, June 28, 2014

Agar Agar Permata



 Assalammualaikum dan Salam Sejahtera....

InsyaAllah esok umat Islam di Malaysia akan mula berpuasa di bulan Ramadhan. Mungkin tahun ini dugaan besar sedikit bila kita diuji dengan cuaca panas terik. Tambahan rakyat Selangor mungkin akan diuji lagi dengan catuan air. Apa pun dugaan kita masih lagi kecil dibandingkan dengan umat Islam yang negaranya sepanjang tahun dilanda kemarau atau berperang.

Peringatan untuk diri sendiri....

Jangan membazir dan kawal nafsu. Beli apa yang perlu saya. Boleh ke? Harap harap begitulah...



Apa kata hari ini kita menjamu selera dengan Agar Agar Permata. Sesuai juga disediakan sebagai juadah untuk berbuka puasa. Sedap dinikmati sejuk terutama dalam cuaca yang panas membahang ini. Resepi saya ambil dari internet cuma saya ubahsuai mengikut bahan yang ada di rumah.

Resepi asal menggunakan susu cair tetapi saya jarang simpan stok. So saya tukarkan kepada susu segar.

AGAR AGAR PERMATA

Bahan bahan
10 gm serbuk agar agar - Saya gunakan 1 sudu besar
1 cawan susu cair - saya gantikan dengan susu segar
2 cawan air
1/2 cawan gula pasir - saya gantikan dengan organic cane sugar
1/2 cawan susu pekat
1 sudu teh vanilla extract
Pewarna yang disukai

Cara cara
1. Masukkan semua bahan ke dalam periuk. Masak sehingga mendidih dan semua bahan sebati.
2. Perlahan api, ambil 3 senduk dan masukkan dalam bekas yang lain. Campurkan dengan pewarna. Saya gunakan 3 pewarna. Sejukkan di dalam peti sejuk hingga beku. Setelah beku, keluarkan dan potong dadu.
3. Panaskan semula bahagian yang tinggal di dalam periuk, tuang ke dalam mangkuk lain.
4. Tuangkan agar agar bewarna yang telah dipotong dadu ke dalam adunan asal tadi. Gaul menggunakan sudu supaya agar agar bewarna berselerak. Sejukkan.
5. Potong menggunakan pisau bergerigi dan hidangkan.
 

2 comments :

kakrose said...

cuaca panas ni sesuai sangat berbuka puasa dengan manisan yg sejuk. nak cedok resepinya ye..

Unknown said...

dah lama xbuat agar2..nampak menarik.


Jum lawat blog / Fanpage saya di :

http://mrsimberg.blogspot.com/
https://www.facebook.com/obsesikesihatan