Monday, September 29, 2014

Bun Kacang Merah




Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Agak lama juga tak buat roti di rumah. Bila buat semalam sampai black out rumah. Rasanya ada masalah dengan oven saya, bila dah tukar tempat yang berlainan pun masih berlaku perkara yang sama. Tengoklah bun saya pun hampir rentung jadinya.

Actually perancangan awal hendak mencuba membuat Putu Mayam yang saya nampak di blog Azlita Masam Manis sebab saya dah beli acuan putu mayam/muruku tu dah agak lama. Entah di mana silapnya adunan pertama menjadi cair sedangkan saya sudah ikut sukatan yang betul. 2 cawan air panas dengan 2 cawan tepung beras. Kemudian saya buat adunan kedua dengan mengurangkan kuantiti air, okay menjadi doh tapi bila nak ditekan susah pula nak keluar dari lubang acuan tu. Akhirnya my husband suruh berhenti dan cuba lagi di lain kali.

So dari percubaan putu mayam yang gagal saya beralih pula kepada membuat bun kacang merah. Mula mula beli kacang merah, plan untuk membuat pau tapi bertukar menjadi bun pula....
Resepi asal ialah Potato Bun yang saya ambil dari carian di internet. Saya keluarkan kentang dan gantikan dengan inti kacang merah.


BUN KACANG MERAH
300 gms tepung roti
3/4 sudu makan susu tepung
2 sudu teh yis segera
50 gms gula pasir - saya kurangkan kepada 30 gms
1/2 sudu teh garam
30 gms mentega / marjerin
1 biji telur ( tinggalkan sedikit untuk disapu diatas permukaan roti)
135 ml air sejuk dari peti ais
Red Bean Paste - dijual di Bakery

Cara cara
1. Masukkan yis, sedikit gula dan air, biarkan hingga berbuih.
2. Masukkan semua bahan ke dalam Bread Maker. Tekan butang "Dough" dan biarkan hingga selesai.
3. Ambil Red Bean Paste dan bulatkan anggaran 3cm. Buat lebih kurang 12 ketul. Ketepikan.
4. Keluarkan doh, tumbuk beberapa kali. Bahagian adunan kepada 12 ketul. Ambil satu adunan, leperkan dan masukkan inti dan tutup rapat. Buat sehingga selesai. Tutup dengan kain lembab.
5. Biarkan bun naik sekali ganda. Panaskan oven pada suhu 160C. Sapu permukaan bun dengan baki telur. Bakar bun sehingga masak atau anggaran 20 minit bergantung kepada oven masing masing.



 

2 comments :

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

Kaka rinduuuuuuu nyer
Lama x terjah sini
Ni if Adam tgk sure suruh ai buat sbb his fav 😁😊

Gee® said...

K.gee pun dh lama tak meroti... nmpk sedap roti rentung tu... nk 2ketoi... hihi