Monday, September 21, 2015

Kek Pisang

 
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...
InsyaAllah lagi beberapa hari umat Islam akan meyambut kedatangan Hari Raya Aidil Adha atau Hari Raya Qurban. Memandangkan hari raya akan jatuh semasa cuti sekolah, mesti ramai yang mengambil peluang untuk menyambut di kampung halaman. Biasanya cuti sehari saja untuk Hari Raya Qurban ni.
 
Mungkin ada kalangan kita yang ada rezeki lebih untuk membuat ibadah Qurban tahun ini. Alhamdulillah moga dimurahkan lagi rezeki.
 
 Agak lama juga oven saya tidak berfungsi. So dalam sesi memanaskan oven saya buat Kek Pisang yang saya ambil resepi dari Majalah RASA. Mungkin sebab agak lama tidak digunakan, oven buat hal sedikit menyebabkan permukaan kek saya agak "Rentung". tetapi alhamdulillah raanya tidak dipengaruhi oleh keaadan luarannya. Yang penting suami saya asyik mengunyah....
 
KEK PISANG
 
Bahan bahan
6 biji pisang emas - dilenyek/mashed
225 gms gula pasir - saya hanya gunakan 200 gms gula pasir perang. Inipun dah masnis sangat pada saya.
300 gms tepung gandum
170 ml melted butter
4 biji telur ayam
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh baking soda
1 sudu teh esen pisang
 
Cara cara
1. Ayak tepung gandum bersama sama dengan baking pawder dan baking soda.
2. Pukul telur bersama sama gula dan esen pisang hingga kembang.
3. Campurkan tepung bersama sama pisang yang telah dilenyek tadi. Gaul sekata, kemudian masukkan pula campuran telur tadi.
4. Masukkan pula melted butter dan gaul sebati. Sapukan sedikit butter di dalam loyang, kemudian tuang adunan kek. Hiris pisang emas dan letak di atas permukaan kek jika suka.
5. Bakar kek pada suhu 170C anggaran masa 40 minit atau sehingga kek masak. Ambil lidi dan cucuk dibahagian tengah kek, jika lidi keluar bersih makan kek sudah masak. 
 

No comments :