Wednesday, September 2, 2015

Jus Jeruk Limau Kasturi dan Asam Boi

 Assalammualaikum dan Salam Sejahtera....

Wah sebulan sekali saja sempat update blog. Aduhaiiii kesian betul tengok blog yang dah hampir terbiar ni. Harap jangan sampai terbiar terus, insyaallah walau sebulan sekali tetap akan di kemaskini juga.

Kalau kita perhatikan di FB pelbagai jenis resepi selalu dikongsi oleh kawan kawan. Dari main dish sehinggalah snack untuk kunyahan. Ada juga kawan kawan yang setiap kali buka FB asyik share segala macam resepi yang ada tapi tak pernah nampak pula mencuba.... Bila ditanya, katanya nantilah bila free.



Beberapa minggu lepas saya ternampak ada yang post berkenaan Jeruk Limau Kasturi Asam Boi yang enak dibuat minuman. So mood ada sedikit rajin jadi saya google cari resepi yang berkenan di hati. Ada yang menggunakan air gula yang dimasak tetapi saya lebih teruja untuk mencuba resepi yang menggunakan Apple Cider Vinegar. Saya dah lupa link blog yang saya ambil resepi ini.

Cara menyediakannya senang saja cuma masa untuk menikmati hasilnya kena bersabar sikit. Bahan yang saya gunakan ialah limau kasturi, asam boi, 1 sudu teh garam dan Raw Unfiltered Apple Cider Vinegar. Potong sedikit bahagian atas buah limau kasturi, sumbatkan dengan asam boi. Masukkan ke dalam bekas yang sesuai. Tuang cuka hingga menutupi buah limau kasturi. Masukkan garam dan tutup bekas dengan kemas. Simpan ditempat tertutup. Mengikut resepi sehingga 3-4 minggu tetapi saya hanya sehingga 2 minggu sahaja.
 


So cuma gunakan 1 sudu makan jus dan campurkan dengan 1 sudu makan madu. Tambahkan air dan ais. Enak dinikmati dalam cuaca yang agak panas sekarang ini.

 

5 comments :

Nasa Mulia said...

wah kena try ini, selalu kita minum yang fresh jer.

Unknown said...

ok ini sangat mengecurkan.. tambah tambah musim panas dan cuaca jerebu..

Aishah Amin said...

senang je.. nanti waktu tgh panas2 boleh minum air ni
Aishah

Unknown said...

Simpan dalam petiais boleh ke

Unknown said...

Guna cuka putih boleh ke