Wednesday, February 2, 2011

Homemade Raspberry Sauce

 Hari ini keaadaan boleh dikatakan agak lengang kerana ramai sudah memulakan cuti Tahun Baru Cina. Saya masih bekerja, seronok keluar ke tempat kerja hari ini  sebab jalan tak sesak dan boleh memandu seperti Mak Limah Lenggang Kangkung..... Masing masing sudah tunjukkan mood bercuti, mesti ramai kawan kawan blogger pun dah balik kampung ataupun menuju ke destinasi percutian.

Akhir tahun lepas saya dan suami plan nak bercuti ke Sabah masa CNY ni tapi terpaksa dibatalkan sebab my parents nak ajak pergi meminang untuk adik lelaki saya. Jadi sebagai kakak sulong, tak kanlah saya nak pergi bercuti dan biarkan my parents uruskan semuanya kan.. Lagipun ada rahmat juga batalkan percutian tu sebab musim hujan yang pastinya akan membataskan aktiviti saya masa bercuti. Rugi juga kalau habis duit beli tiket kapal terbang tapi terpaksa duduk dalam hotel je....

Berbalik pada entry hari ini, semalam saya buat Homemade Rasberry Sauce. 2 hari lepas masa saya "mengular", biasalah kat Hypermarket, saya suka membelek sana sini then ternampak fresh raspberry. Bukan selalu boleh jumpa fresh raspberry ni, tapi bila tengok harganya buat akak terpaku sekejap la juga kan..... Adoiiii......lama gak dok fikir nak ambil ke tidak. Lastly saya ambil la juga satu packet. Sebab saya fikir bukan selalu nak dapat.. ( ayat penyedap hati sendiri ). Oh ya 1 packet harganya RM 19.90, packetnya lebih kurang saiz packet blueberry tu. 

Bahan bahan
1 packet fresh raspberry
1 sudu teh lemon juice
1/2 cawan air
1/2 cawan gula

Cara cara
1. Cuci raspberry, tos dan masukkan ke dalam periuk.
2. Masukkan gula, air dan jus lemon.
3. Masak hingga mendidih dan kacau sehingga raspberry hancur. Biarkan hingga kuahnya agak pekat dan bolehlah diangkat.
4. Sejukkan pada suhu bilik dan simpan di dalam bekas kedap udara.



Salah satu benda yang saya sukaaaaa sangat ialah yogurt. Semalam sebelum balik rumah, saya singgah nak beli yogurt sebab dah plan nak buat raspberry sauce. Yogurt yang biasa kat pasaraya ialah Nestle atau Sunglo tapi kalau peminat yogurt, anda patut cuma Greek Yogurt sebab ia lebih pekat, creamy dan less watery. So semalam mungkin my lucky day, saya jumpa Greek Yogurt bersaiz 1 kg dan berharga RM17.90. Terus angkut masuk bakul..... 

Nanti lepas balik dari kampung, saya nak buat Homemade Ice Cream pulak, boleh makan dengan raspberry sauce tu juga...

8 comments :

Cendana Kasih said...

salam Zila..disebabkan resberi tu mahal, kita mintak sesudu je lah yer.. nampak best sangat !!

hazila said...

Noorma,
Sesudu cukup ke? hehehehe...

Mas said...

sedapnya...
mas pun nak sikittt...

Mimiey.. (^-^) said...

kak zila, mie pn nak jugak...tapi banyak skit...hehhehe...xsabo tgg kak zila tayang homemade eskrim...

Unknown said...

kak zila, w/pun kat sini ada jual tapi saya nk jugak yg akak buat ni...ekekeke...nanti nk cubalah resepi akak ni tq sharing yer:)

Azlita Aziz said...

salam hazila
sedapnyer nampak rasberr tu... buat sendiri lagi sedap kan??

Deliah's Deli said...

zila,x sabar nk tgk ice cream ngan sauce tu plak..yummm..yummm :p~

mekar said...

zila, Sedap ni dapat siram atas aiskrim. yum..yumm