Sunday, February 13, 2011

Asari Miso Shiru



Biasa nampak kawan kawan di Jepun yang buat Miso Shiru ataupun Miso Soup. Terfikir juga macam manalah agaknya rasa Miso Soup ni sebab ada sesetengan makanan Jepun yang masih tak boleh masuk kat tekak saya ni. Sebabkan nak rasa, so semalam saya pergi mencari bahan bahan untuk menyediakan menu Jepun yang satu ini.

Not bad, tekak saya boleh terima dan agak sedap juga. Sedap dihirup masa masih panas. Tapi masa membeli Miso Paste, kena baca ingredients kat packet sebab ada yang mengandungi alcohol. Dan kebanyakan bahan bahan ini boleh didapati di Jusco.


Bahan bahan
1/2 kilo Asari / Clams
4 cawan air
4 pcs small konbu / kelp ( seaweed )
2 sudu makan Miso Paste
1 block japanese tofu - potong kecil
1 sudu makan bonito flakes
3 pcs shiitake mushroom
Sedikit daun bawang untuk hiasan

Cara:

1. Masukkan air ke dalam periuk, masukkan konbu seaweed dan bonito flakes. Panaskan hingga mendidih, tapis dan ambil stok sahaja.
2. Panaskan stok, masukkan miso paste, kacau sebati dan masukkan asari/clams dan hirisan shiitake mushroom.
3. Masak sehingga asari/clams terbuka dan masukkan potongan tofu. Biarkan seketika dan bolehlah diangkat.
4. Taburkan potongan daun bawang semasa menghidang.

3 comments :

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

miso benda wajib makan everyday...
senang & cepat d masak gitew :))

Ummi said...

Salam Hazila...waah apa benda la tu..miso tu misua tu ke..eh lain kan..hahahaha...Halal yea, akak kopipes resepi puding kukus laici kelmarin...dah licin dah...thanks Hazila..hehe

ijan said...

Salam Kak Hazila,
Emmm tak tau pulak diorang campur alkohol. sini pun ada jual cuma tka pernah beli. thanks for info :)