Friday, September 9, 2011

Gulai Ikan Keli & Rebung


Semalam menu makan malam berasaskan ikan keli, ada Gulai ikan keli & rebung dan ikan keli goreng.


Kalau bagi ikan keli hidup, suruh saya siangkannya, alamat keras kejung la ikan keli tu. Nasib baik kat sini, ikan keli dah siap "siang". So balik boleh terus cuci dan masak. Saya tak suka ikan keli yang bersaiz besar, selalunya saya pilih yang saiz sederhana, so kalau dah goreng akan lebih garing dan rangup.

Kebetulan masa balik Perlis hari tu, saya beli rebung yang sudah siap direbus. Salah satu sayur kegemaran saya dan suami. Kalau balik Perlis, lauk lain boleh tolak ke tepi dulu kalau ada sayur rebung ni. Kebiasaannya saya masak gulai ikan atau tulang lembu dengan rebung masam ni. Kalau masak dengan tulang lembu, campurkan sedikit kerisek, aduhhhh sedap you.....

Gulai saya agak kemerahan sebab terlebih cili kisar tapi tidaklah terlalu pedas. Saya tak pandai nak bagi resepi sebab kalau masak gulai ni selalunya main agak agak je, kata orang ikut sedap tangan sendiri. Tak pernah sukat berapa banyak santan, berapa banyak air asam.... Tapi nanti bila ada masa, kena cuba buat sukatan juga.


Gulai Ikan Keli & Rebung

9 comments :

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

ayu ikan keli suka goreng garing baru makan...rebung mmg x mkn rasa pow tataw mcm mana even umi masak pow x mkn...tapi gulai ni nmpk sangat sedap dan malatop gitewwww

roslaini saad said...

amboi....terliur teman...sedap ni...
teringat berkunjung raya baru ni..makan gulai ikan keli...sedapppp..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Hazila..kat lam esbok ada lg rebung yg bwk dr kg aritu.nampak sedap bila digandingkn ngan ikan keli.
Selamat hari raya aidil fitri..dr atie sekluarga.

Amie said...

fullamak... ada rebunglah pulak! sedapnya..... kecur liur dah!

Deliah's Deli said...

sikit punya mengancam gulai ni..:) lama betul x mkn rebung.

kasihredha said...

akak suka ikan keli goreng garing2..
suami pula tak suka ikan keli
so tak de geng.

Akak pun suka rebung..

Qhaifa Nur said...

first time tgk ikan keli masak dgn rebung..

mesti sedap harus cuba nnti

dah follow jom follow
qhaifanurin.blogspot.com

Cendana Kasih said...

uish... ikan keli, rebung - semua tu faberet saya juga... sure sedap kan..

Zila balik Perlis? mak aiii.. jauhnyer...brapa kali berenti??

blogresipi.com said...

Salam Akak...
Keli dan rebung dua dua kite suka. Keli tu jangan cakaplah... boleh mengidam dulu. hehe... kite pun tak pandai nak siang ikan ni. kena cari yang dah ready to cook je. :D