Tuesday, May 6, 2014

Chinese 5 Spices Crab


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera....

Beberapa hari tiada entry baru, agak sibuk dengan kerja. Kebetulan hujung minggu banyak pula undangan ke majlis kenduri. Rasanya untuk bulan May ini ada beberapa undangan yang perlu dipenuhi itupun kalau masa dan keaadaan mengizinkan. Belum lagi monthly gathering dengan kawan kawan rapat. Bila berjumpa mulalah makan saja....

Semalam saya cuma masak ketam. Selalunya my husband request masak kari atau masak lemak tapi kali ini saya tukar sikit, beri kelainan rasa. Asyik masak berlemak saja kan...

Actually resepi asal menggunakan udang, tapi kali ini saya cuma tukar kepada ketam. Tidak pedas, kalau suka sedikit pedas boleh tambahkan cili padi.


Bahan bahan
300 gms udang - bersihkan ( saya gantikan dengan 2 ekor ketam saiz besar)
2 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
1 inci halia
1 labu bawang besar - belah 6
1 biji tomato - belah 6
1 sudu makan sos tomato
1 sudu makan sos tiram
1 sudu makan cili kisar
1 sudu makan 5 spices
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit daun bawang - potong sepanjang 2 inci

Cara cara
1. Bawang putih, merah dan halia ditumbuk hingga lumat. Panaskan minyak, tumis bahan tumbuk, serbuk 5 spices dan cili kisar hingga wangi.
2. Masukkan sos tomato dan sos tiram, kacau biar sebati. Biarkan sebentar, masukkan udang, bawang besar dan tomato. Gaul sekata.
3. Jika kuah agak pekat, masukkan sedikit air dan perasakan dengan garam. Tabur daun bawang, gaul sekata dan bolehlah diangkat.

2 comments :

Nasa Mulia said...

idea bagus ini, chinese style...tp herba tu ramai org x lalu ngan baunya..

fazianbatrisyia said...

ketam fresh sedap jek masak apa pon