Friday, January 2, 2015

Chocolate Frosting



Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...


Selamat Menyambut Tahun Baru 2015 semoga tahun baru membawa sejuta rahmat buat kita semua. Alhamdulillah banjir sudah semakin surut di kebanyakan tempat. Sekarang tempoh untuk bangkit semula untuk menempuh hari hari yang mendatang. Walaupun sukar, insyaAllah kita boleh bangkit semula walaupun terpaksa bertatih....

Walaupun cuti bersambung tapi saya dan suami tidak kemana mana.

Kali ini saya cuma upload gambar Chocolate Frosting yang saya buat untuk chocolate cake. Selalunya juga mencari cari resepi untuk buat simple frosting tetapi bila tengok kuantiti gula yang digunakan, boleh terkedu juga dibuatnya. Terdetik dalam hati "banyaknya gula......"

Kebanyakan resepi yang saya jumpa menggunakan gula minima 3 cawan dan keatas. Cuma resepi ini yang baru saya jumpa menggunakan 1 1/2 cawan gula. Inipun saya dah rasa manisnya...


 
 

Chocolate Frosting (1)

142 gms unsweetened chocolate
8 tbspn butter
1 cup + 1 tbspn sugar
1 cup heavy cream
1 tspn vanilla

Method
1.In a saucepan, bring the sugar and heavy cream to a boil over medium heat.
2. Reduce the heat to low and simmer for 6 minutes. Do not let the saucepan overflow.
3. Remove from heat and stir in the chocolate and butter until melted.
4. Stir in the vanilla extract. Let the frosting cool completely,whisking occasionally during cooling. Once completely cool at room temperature, the frosting will be spreadable. 

3 comments :

ummiaisyah said...

wow ..tgk frosting pon dh mengancam...blom lg keknya! tinggalkan sepotong ye...nk icing cekelat tu lebih sikit!

Rosdi Eunos said...

Salam Hazila.. kalau pakai heavy cream, tak payah pakai gula pun boleh ... sebab hazila tak suka manis kan? Saya biasanya buat frosting memang tak taruk gula... kalau guna cooking chocolate tu just double boil heavy atau thickened cream and chocolate saja... nisbah dia, sama berat.. kalau cooking cream 100gm : chocolate pun 100 gm, taruk sikit butter untuk kilatkan frosting.

hazila said...

Thanks Rosdi,
itu yg asyik pending nak buat frosting sebab tak tahan tengok gula yang banyak.