Tuesday, April 22, 2014

Roti Bijan Hitam



Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...


Mari kita tengok roti akak yang hampir nak rentung. Tapi kat luaran saja. Bahagian dalam masih okay lagi.

I am very bad cook in terms of making my own bread. Sudah beberapa kali mencuba, ikut resepi setiap perkatan tetapi selalu end up tak jadi sama seperti apa yang ditunjukkan. Selalunya doh roti saya agak lembek dan melekat ditangan. So bila tambah tepung lama kelamaan ia akan menjadi keras. Bila selalu  tak menjadi, mood nak buat jadi makin menurun.

Tiba tiba mood nak buat roti kembali lagi. Minggu lepas saya beli tepung roti 1 kg. Plan nak mencuba resepi roti yang menggunakan 5 Thousand Dough Starter tu. Final product still tak sama seperti org lain. Then saya cuba buat buns, bila doh lembek, saya tambah tepung, end up bun menjadi agak keras.


Semalam masa sampai rumah dari tempat kerja, saya geram sangat bila nampak tepung roti di dapur. Selagi tak habis tepung tu, selagi itu rasa tak puas hati.

Sambil mencari cari kertas yang saya tulis resepi entah kemana, nak surf internet hujan mencurah curah maka line memang sangat lembab jadi saya just ingat ingat apa bahan yang saya tulis sebelum ini.

Walaupun dohnya lembek dan agak sukar untuk membulatkannya, saya tak tambahkan tepung lagi. Menggunakan sedikit minyak, saya bulatkan dan masukkan dalam loaf tin. Mungkin suhu oven saya sedikit tinggi, maka finish product agak rentung sikit warnanya.

Sekurang kurangnya roti itu naik, lembut dan boleh di makan.

Sampaikan semalam bila my husband sampai rumah, dia cakap " Buat roti lagi ke?" Sebab dah beberapa hari in a row asyik bau roti je tapi final product tak nampak......




3 comments :

IeRA said...

salam tengahari..

saya pun teringin nak meroti gak...

sudipVSsenduk said...

kalau saya buat roti, pasti kering & keras.

Suhaina said...

wow..beautiful these are..i am drooling at ur beautiful photos..which camera and lens do u use dear?