Friday, October 24, 2014

Asam Pedas Ikan Parang

  
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Sempena cuti umum Hari Deepavali tempohari, saya ke Giant mencari sedikit barang keperluan. Sebelum mengambil barang kena periksa bahagian pembayaran samada orang ramai atau tidak. Sebabnya hari ahad lepas, saya dan suami terpaksa kembalikan barang bila sampai tempat pembayaran, punyalah ramai orang beratur untuk membayar. Masing masing menolak satu troli yang sarat dengan barang. Suami saya cakap, rasanya kena tunggu 1 jam baru boleh bayar ni...

Memandangkan barang yang kami ambil sedikit dan tidaklah begitu penting dan perlu sangat, jadi kami pulangkan dan keluar. Jadi semasa cuti Deepavali tempohari, orang yang beratur tidaklah terlalu ramai sangat, jadi sempat membeli beberapa barang dan antaranya sepotong ikan parang.

 Membayangkan asam pedas pun dah boleh buatkan air liur kecur....

Asam pedas juga ada pelbagai jenis, ada yang tumis dan ada juga jenis yang rebus. Saya suka tidak kira yang tumis atau rebus. Semalam saya masak Asam Pedas jenis tumis yang pekat dan melekat.

Kalau kita search resepi asam pedas di Internet, akan keluar pelbagai resepi berkaitan asam pedas. So kita boleh pilih mengikut citarasa atau bergantung pada mata yang melihat gambar masakan tersebut. Biasanya saya cuba resepi A, bila kurang kena pada tekak, saya cuba resepi B pula, sambil kita adjust mengikut taste bud kita sendiri.

Sebenarnya apa yang membuatkan saya excited sangat untuk memasak asam pedas ialah kerana pokok kesum yang saya tanam tumbuh dengan subur dan merimbun. Bila setiap kali balik kerja, mesti membelek pokok daun kesum. Begitu juga pokok kari. Geram tengok daunnya yang besar dan hijau.



Asam Pedas Ikan Parang

Bahan bahan
1 potong ikan parang - saya guna bahagian ekor
3 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
2 cm lengkuas
2 cm kunyit hidup
1 helai daun limau purut - dicarik
Belacan - anggaran sebesar ibu jari
1 batang serai - diketuk
1 sudu besar lada hitam
3/4 cawan cili kering kisar
1 tangkai daun kesum
Kacang bendi
Tomato
Air asam jawa
Garam dan gula
Air secukupnya
1 sudu teh halba
Minyak untuk menumis

Cara cara
1. Bawang merah,bawang putih,lengkuas,kunyit,belacan dan lada hitam ditumbuk jangan sampai terlalu halus.
2. Panaskan minyak, tumis halba, kemudian masukkan bahan bahan yang telah ditumbuk dan cili kisar. Tumis sehingga pecah minyak.
3. Kemudian masukkan air asam jawa, serai, daun kesum, sedikit garam, daun limau purut dan sedikit air. Biarkan ia hampir mendidih.
4. Kemudian masukkan ikan, tambahkan air jika kuah agak pekat. Bergantung pada selera. Masukkan kacang bendi.
5. Bila kuah sudah mendidih, perlahan api dan masukkan buah tomato. Tambahkan perasa jika perlu. Jika buah tomato yang digunakan muda, boleh masukkan bersama sama kacang bendi. 





7 comments :

Honey said...

Salam Kak Hazila,

Rasa macam nak buat asam pedas lah esok haha. Terliur dah tgk asam pedas u.

Sempena akhir tahun petang nanti, I mohon maaf ye sekiranya ada kata-kata I yang kakak tak berkenan dan senang. Selamat menyambut tahun baru :)

hazila said...

Honey,
Same goes to you. Maaf andai ada komen yg tersasar dan menyinggung perasaan.

mamabeauty said...

Aduyaiii kecur saya melihat gambar asam pedas ni...

Amie said...

haiyyoooo... saya tanam kesum tak pernah hidup! Nak buat asam pedas kenalah beli daun kesum...

Azie said...

Cantik nyef gambar. Guna kamera apa.

Gee® said...

Waaa... sangat terliur tengok lauk kegemaran...asam pedas mmg sedap kan....

hazila said...

Kak Azie,
Saya guna Canon & Samsung