Tuesday, October 21, 2014

Ebi Tempura



Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Hari ini saya buat tayangan EBI TEMPURA @ UDANG TEMPURA. Saya ni kalau dengan udang, pantang sikit.

Pantang jumpa, boleh lupa diri.

Saya pernah buat dulu tapi menggunakan resepi dari Kylie Kwong, tapi kali ini saya cuba resepi dari RASA MALAYSIA.
 


Sedap makan begitu saja atau cicah sos cili thai.

Saya tahu saya masih berhutang resepi Pie Tee dan sekarang tambah satu lagi resepi. Insyaallah ada kelapangan sikit, saya akan update semua resepi.

Bahan Bahan

6 ekor udang bersaiz XL - dibuang kulit tetapi tinggalkan bahagian ekor
Bread crumbs

Untuk batter

90 gms tepung beras
30 gms tepung gandum
1/2 sudu besar baking powder
1/4 sudu makan garam
1 sudu makan minyak sayuran
1 butir kuning telur
150 ml ice water
3 cube ice

Cara cara
1. Masukkan semua bahan kecuali iced water dan ice cube.
2. Tuangkan iced water sedikit demi sedikit sambil mengacau menggunakan chopstick. Biarkan adunan sedikit lumpy.
3. Panaskan minyak, masukkan ice cube ke dalam adunan batter tadi dan kacau sedikit.
4. Ambil seekor udang, celupkan ke dalam adunan batter dan salutkan dengan bread crumbs. Kemudian goreng di dalam minyak panas.
5. Biarkan sehingga udang bertukar warna keemasan, angkat dan toskan.
6.Buat sehingga selesai. Sedap dinikmati bersama sos cili thai.

 

3 comments :

mamabeauty said...

menggoda sungguh udang tu.. nyums

kakrose said...

tengok udang tergolek-golek rasa nak terkam masuk kemulut..hehe

Honey said...

Salam Kak Hazila,

I tengah nangis tengok udang tempura you! Macam kat kedai! Macam kat kedai! *mouth watery*