Thursday, July 29, 2010

Sambal Bilis Terung Pipit

Dah lama juga saya tak makan buah terung pipit atau ada setengah orang gelar Buah Terung Belanda. Tak pasti sebab apa, mungkun dulu dulu orang Belanda yang bawa ke Malaya atau memang org Belanda suka makan ke...
Dulu kat kampung senang sangat nak jumpa pokok terung ni, kebanyakkan rumah ada tanam atau ia tumbuh sendiri. Sekarang ni saya dah tak pernah nampak lagi kat kawasan rumah saya atau jiran jiran berdekatan.
Malam tadi masa decide nak buat nasi lemak, terfikir nak buat Sambal Bilis dengan Terung Pipit ni. Teringat masa kecil kecil dulu selalu juga buat sambal cam ni. Especially masa sekolah rendah dan kena waktu sekolah di sebelah petang. Selalunya bawa bekal ke sekolah kan, jadi ini antara menu yang selalu menjadi pilihan. Rindunya zaman dulu dulu.....

6 comments :

ilahjy said...

salam liza..
akak pungg dah buat terung pipit dlm Ne lepas bulan julai juga kot..mmg sedap,,org kedah mmg pangil terung belanda..kankan.. buat ulam sedap juga.. buat lastikkk burung masa zman budak2 dulu aduhhh kesian burung tak kena tapi..pipi sendiri ..patah balikkkk kah kah..

Noorma Ismail said...

Zila- selain buat sambal ngan ikan bilis, nk rencahkan ngan apa lagi yer?? mak kita ajar ngan ikan bilis jer..so ikut ler respi tu..takmo derhaka...

ijan said...

Salam kak Hazila,
best nye sambal bilis letak terung ni... bekas tu pun comel je ada muncung gitu. macam bekas letak sauce je kan.

Jiya said...

warghhh!! mengancamm sambal akak ni!!! malam ni jiya datang tumpang makan kat umah akak tauu. :P

Deliah's Deli said...

nak3!!!ade lebih nasi?

momma said...

nak buat gak la,esok harap2 jumpa terung pipit kat pasar..