Wednesday, July 21, 2010

Steamed Tofu With Minced Meat

Ini antara my favourite chinese dish. Selalu end up dengan meratah je. Ini pun saya dah pernah buat dulu, jadi boleh refer pada label kalau nak resepinya ye.


Bahan bahan

1 packet soft tofu
200 gms minced beef
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 biji cili merah
Sedikit carot
Sedikit daun kucai / daun bawang
3 stalks shitake mushroom
Garam

Bahan seasoning

2 sudu makan sos tiram
2 sudu makan kicap pekat
1 sudu kecil gula
1 sudu makan tepung jagung
1 sudu kecil pepper
Sedikit Air

Cara cara
  1. Steam / kukus tofu selama 2 minit dan buang air yg terhasil. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, saute bawang merah dan putih hingga kekuningan, masukkan minced beef. Biarkan seketika.
  3. Sementara itu, campurkan semua bahan seasoning ke dalam mangkuk, gaul sebati dan masukkan ke dalam kuali tadi.
  4. Kacau, masukkan shitake mushroom, carot,cili merah dan daun kucai / daun bawang. Perasakan.
  5. Sedia dinikmati panas panas.

3 comments :

Watierman, rmanbkr said...

Akak pun rasanya boleh ratah sepiring sorang2...hehehe!

Eta said...

salam..
dah cari kat label.. xde pun.. sedappnyaaaa

ijan said...

Salam Kak Hazila,
Akak demam lagi ke? cepat2 sembuh ye...
Saya tofu macam ni tak pernah makan tp egg tofu tu suke sangat cuma kat sini takde pulak.