Wednesday, December 21, 2011

Nasi Goreng Ikan Masin


Semalam saya masak nasi goreng ikan masin dan campur dengan mixed vege. Menu orang tak berapa nak ada idea nak masak untuk makan malam. Jadi kena olahkan apa jua resepi berdasarkan apa yang ada dalam peti ais. Biasanya kalau kat kampung dulu, nasi goreng biasanya di masak untuk sarapan pagi sebab ada nasi lebihan malam tadi. Tapi sekarang, dah tak kira waktu, asal terasa nak makan atau terasa malas nak fikir lauk apa nak masak, nasi goreng jadi penyelamat.


NASI GORENG IKAN MASIN

3 mangkuk kecil nasi putih
Isi ikan gelama masin yg telah digoreng
3 biji cili padi
2 ulas bawang putih
Sedikit garam
1/2 cawan mixed vege
2 batang kacang panjang - dihiris halus

Cara cara
1. Panaskan minyak, tumis bawang putih dan cili padi yg telah ditumbuk hingga naik bau.
2. Masukkan nasi, kacau agar sebati. Masukkan mixed vege dan isi ikan gelama masin. Gaul lagi dan perasakan dengan garam jika perlu.
3. Sedia untuk dinikmati.

10 comments :

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Bau ayam belum habis lagi udah bau ikan masin.....alahai sedap ni nasi goreng macam ni

chikadakbiru said...

hihih nak ckp mcm kat patys juga..nasi goreng ikan masin ..nih memang shedapppppppppp..tak tahan dgn bau dia..

ZalinZalina said...

teringat pinggan tu masa kecik2 dulu...elok pulak awak punya tak karat lagi..kat rumah ni pun selalu dok masak perabih apa yang ada dlm petiais...he he...

kasihredha said...

bekas besi ni akak punya ada yang bewarna hijau...tapi mcm mangkuk :)
tengok zila punya...ingat zaman dulu2

Juliet_iRa~" said...

wahh baca pon rs dah sedap sgt..heee ;p

Qhaifa Nur said...

tengok nasi yang warna warni bangkit selera...ada ikan masin lagi sedappp..

Amie said...

sedap apa nasi goreng ikan masin... membangkitkan selera!

Ummi said...

Assalam Hazila....waaah hujan2 ni kalau dpt nasi goreng ikan masin...mmg ngam ngam sap suiii...sudah makan mesti cari bantal...hehe

cik cek said...

Emmmmm...cedapnya....:)

Mika USA said...

Cantik nye gambar akak ambil. saya cukup suka dengan meja kayu tu. teringin nak ada satu :)