Sunday, June 27, 2010

Japchae

Dua hari lepas, dalam paper Utusan Melaysia kalau tak silap, ada keluar article pasal Kimchi yang dipercayai boleh menguruskan badan. Cepat je my husband tanya dah baca ke belum article tu. Amboi!!!!! cik abang ni sindir saya gemuk sangat ke ni? My husband sengih je, katanya saya sibuk nak kurus jadi apa salahnya mencuba. Then saya cakap oklah, next week kita tukar menu kita ala ala Korean Food. Tak mau pulak.

Semalam tak de kerja, saja saja search for Korean Food, ingat nak buat Homemade Kimchi, tapi rasa cam malas pulak. So jumpa satu resepi Japchae aka Stir Fry Vermicelli with Vegetables. Lebih kurang mee hoon goreng kita je kot, cuba diorang terlebih rajin, so setiap bahan digoreng berasingan.

Bahan bahan

1 packet kecil soo hoon - rendam hingga lembut
150 gms daging
1 ikat bayam
1 batang carot saiz sederhana - potong dalam bentuk strip / julienne
1 labu bawang besar - dimayang
3 ulas bawang putih - diketuk
3 pcs button mushroom - hiris nipis
3 pcs shitake mushroom - hiris nipis
Beberapa helai daun bawang - potong sepanjang 2 inci
Soya sauce
Sesame oil
Olive oil
Garam
Gula
Serbuk lada hitam

Cara cara
1. Didihkan air, celur soo hoon hingga lembut. Toskan dan masukkan ke dalam bekas yang agak besar. Masukkan 1 sdm soya sauce dan sesame oil. Gaul rata dan ketepikan.
2. Celur daun bayam, angkat, tos dan masukkan ke dalam bekas soo hoon tadi.
3. Panaskan oil oil di dalam pan, goreng carot, bawang besar,bawang putih, cendawan dan daging secara berasingan. Masukkan semua bahan yang telah digoreng ke dalam bekas berisi soo hoon tadi.
4. Masukkan 1 sdm makan soya sauce, 1 sdm sesame oil ke dalam bekas tadi. Masukkan juga sedikit garam, gula dan serbuk lada hitam.
5. Gaulkan semua bahan di dalam bekas sehingga sekata. Letakkan Japchae di dalam serving plate dan taburkan dengan sesame seeds. Sedia untuk dinikmati.

2 comments :

Deliah's Deli said...

salam zila..mnarik resepi ni n info tntng kimchi tu lebih mnarik lg-nk kena search ni-hehehe:)

fuzidss said...

tak sabar tunggu resepi kimchi ni