Tuesday, December 21, 2010

Asam Pedas Ikan Parang


Next menu untuk dinner semalam ialah Asam Pedas Ikan Parang. Hari tu saya pergi pasar, ternampak ikan parang yang dah siap di potong dan tinggal hanya ekornya sahaja. Terasa nak makan asam pedas la pulak kan.Tapi takde sayur lain nak masukkan sekali, yang ada cuma terung. Tak kisahlah, terung pun terung lah...janji asam pedas. Fuhhhh....meleleh peluh makan nasi semalam. DIET!!! Hancur....

Bahan bahan A
2 ulas bawang putih *
1 labu bawang besar *
1 inci halia *
1 inci kunyit hidup *
Belacan sebesar ibu jari *
4 biji cili padi *
3 sudu makan cili kering kisar
1 sudu teh  serbuk ketumbar
1/2 sudu teh serbuk jintan manis
1/2 sudu teh serbuk jintan putih

Bahan B
Ikan Parang ( anggaran 300 gms)
2 keping asam keping
1 tangkai daun kesum
1 tangkai bunga kantan
1 biji terung - dibelah 2
Garam secukup rasa
Air secukupnya

Cara cara
1. Kisar bahan bertanda * hingga hancur. Panaskan minyak dan tumis bahan A hingga pecah minyak.
2. Masukkan air dan asam keping dan biarkan ia mendidih.
3. Masukkan ikan, terung, daun kesum dan bunga kantan.
4. Perasakan dengan garam dan biarkan hingga ikan masak. Angkat dan sedia untuk dinikmati dengan nasi hangat.

4 comments :

♥LOVE2COOK♥ said...

So inviting dish la kak...loved the white dish too...hehehe!

♥ manje ♥ said...

salam ziarah

kita kalau ada asam pedas
mmg takle diet juga...
mesti mau.. mkn ler (^_^) ~

Mimiey.. (^-^) said...

kak zila, mie pn buat asam pedas semalam tapi versi nyonya punya...sampai hirup2 kuah dlm mangkuk..nnt nak try versi kak zila la pulak...

haniQaseh said...

nie memang feberet nie....x dak lain lauk pun x pe...siap hirup kuah sampai abis lg...emmmm terliur tgg