Wednesday, December 1, 2010

Fish Head Curry with Bamboo Shoot


Hari ini tension betul dengan internet connection, dah sejam lebih saya nak upload pic. asyik error je. Berjanggut tunggu nak upload satu pic. pun. Semalam saya masak kari kepala ikan dengan rebung. Masa saya balik Perlis hari tu saya beli rebung segar satu packet, lepas tu terperap dalam esbok. Rasanya pun dah kurang sedap sebab dah lama terperap. Then saya ada beli juga serbuk kari ikan cap TARBUS. Saja je nak mencuba. Tapi saya perasan, kari saya lebih warna kuning dari kebiasaannya. Selalu tu kalau masak kari saya gunakan serbuk kari BABAS ke, ADABI ke. Kali ni warnanya tak begitu memikat mata betul.. Tapi tetap habis juga.
Bahan bahan
1 pc kepala ikan ( saya guna ikan duri )
1 packet serbuk kari
1 sudu makan cili kisar
1 sudu teh halba campur
1 labu bawang besar - dimayang
2 ulas bawang putih - dimayang
1/2 biji tomato - dihiris nipis
1 biji cili hijau - dihiris nipis
Rebung yang telah direbus
1 tangkai daun kari
1 cawan santan pekat
Air secukupnya
Jus asam jawa
Garam
Cili hijau dan merah untuk hiasan

Cara cara
1. Panaskan minyak, tumis bawang besar, bawang putih, cili hijau, tomato dan halba campur hingga naik bau.
2. Campurkan rempah kari dan cili kisar dengan sedikit air sehingga menjadi paste. Masukkan paste ini ke dalam tumisan tadi dan biarkan hingga pecah minyak.
3. Kemudian masukkan kepala ikan, gaul biar bahan tumisan tadi sebati dengan kepala ikan. Masukkan jus asam jawa, santan pekat dan air secukupnya.
4. Masukkan rebung yang telah dipotong kepada saiz yang sesuai dan biarkan ia mereneh dan mendidih. Perasakan dengan garam.
5. Masukkan cili hijau dan merah biarkan seketika, tutup api jika sudah masak.

No comments :