Tuesday, December 14, 2010

Steam Tofu


Salah satu menu dinner malam ni, Steam Tofu with oyster sauce. Perasan tak tofu saya yang dah leper tu? Sebenarnya malas nak steam/kukus so saya masukkan dalam Microwave. Then saya set selama 5 minit, bila dah siap baru saya perasan, tofu tu dah terlebih masak. Nak buat camne kan, tak kan nak buang pulak. Rasanya tetap sama, cuma "The Look" tu yg sadis sikit. Saya dah selalu buat, tapi malam ni tak berapa nak cukup bahan, so saya masukkan apa yang ada jelah.

Bahan bahan

1 packet soft tofu
200 gms minced beef
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 biji cili merah
Sedikit carot
Sedikit daun kucai / daun bawang
3 stalks shitake mushroom
Garam

Bahan seasoning

2 sudu makan sos tiram
2 sudu makan kicap pekat
1 sudu kecil gula
1 sudu makan tepung jagung
1 sudu kecil pepper
Sedikit Air

Cara cara
  1. Steam / kukus tofu selama 2 minit dan buang air yg terhasil. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, saute bawang merah dan putih hingga kekuningan, masukkan minced beef. Biarkan seketika.
  3. Sementara itu, campurkan semua bahan seasoning ke dalam mangkuk, gaul sebati dan masukkan ke dalam kuali tadi.
  4. Kacau, masukkan shitake mushroom, carot,cili merah dan daun kucai / daun bawang. Perasakan.
  5. Sedia dinikmati panas panas.

No comments :