Wednesday, February 8, 2012

Nasi Dagang



Salam di pagi Rabu


Hari ini ramai yang sudah mula bekerja selepas cuti hujung minggu yang agak panjang. Tapi saya nampak banyak juga kedai yang dibuka pada hari Isnin dan Selasa. Ada yang ambil cuti gantian tu untuk digunakan untuk cuti Hari Raya Aidilfitri nanti. Semuanya bergantung pada majikan masing masing. 

Hari Isnin saya bercuti, jadi ada kawan kawan lama menelefon bertanya samada saya pergi bercuti ke mana mana atau tidak. Memandangkan kesihatan yang masih belum pulih sepenuhnya, saya dan suami hanya bersantai di rumah. So saya dan beberapa kawan dari tempat kerja yang lama decided untuk pergi Hitea memandangkan agak lama juga kami tak berjumpa. Jadi kami berlima ke Intekma Resort pada hari Isnin.

Hitea bermula pukul 12 tgh sampai 4 ptg, mungkin sebab cuti panjang jadi tak ramai pengunjung. Bayangkan hanya kami berlima + 1 bibik + 2 kids berborak bagai nak rak. Sampai pelayan coffe house tu bagi hints yang coffee House tu dah tutup sebab makcik berlima ni macam tak mau beredar. Bukannya makan sangat, berborak je yang lebih. Saya cakap, next time kalau saya yang booking, confirm diorang cakap dah Full House.



Berbalik pada menu hari ni, Nasi Dagang. Jarang sangat saya buat sendiri, selalunya kalau teringin nak makan, saya beli je lagi senang. Tapi hari tu saya terjumpa orang jual rempah nasi dagang, so saya ada beli sebungkus, fikir fikir lebih baik saya cuba masak sendiri. Boleh makan banyak sikit kan....

Nasi Dagang

1 cawan beras pulut
2 cawan beras
Halba
4 ulas bawang merah - dimayang
2 inci halia - dipotong memanjang
daun pandan
2 cawan santan pekat
1 cawan santan cair
Sedikit garam

Cara caranya
1. Rendam beras dan beras pulut lebih kurang 6 jam atau lebih. Cuci dan toskan.
2. Panaskan kukusan, alas daun pandan pada kukusan dan kukus beras hingga hampir masak. Keluarkan dan masukkan ke dalam bekas lain. 
3. Masukkan santan cair daun daul sebati. Masukkan kembali ke dalam bekas kukusan. Kukus sebentar, keluarkan dam masukkan ke dalam bekas tadi.
4. Tuangkan sebahagian campuran santan pekat dan garam, gaul sebati dan masukkan ke dalam kukusan dan kukus hingga masak.
5. Angkat dari kukusan, masukkan ke dalam bekas dan tuangkan baki santan pekat dan campuran halba, bawang merah dan halia. Gaul sekata.


Gulai Ikan Aya / Tongkol

1 ekor ikan Aya/Tongkol
5 keping asam gelugor
Garam secukupnya

*** Ikan dipotong kepada saiz yang sesuai. cuci dan toskan. Lumurkan ikan dengan garam dan kukus ikan bersama sama asam keping hingga hampir masak.

3 sudu makan rempah nasi dagang
2 sudu makan cili kering kisar
2 inci lengkuas - tumbuk hancur
5 ulas bawang merah - tumbuk hancur
2 cawan santan pekat
1 cawan santan cair
Cili padi
Cili merah
Timun - potong saiz yang sesuai
Air asam jawa
Sedikit gula nisan
Garam secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara cara
1. Panaskan minyak, tumis bahan tumbuk, cili kisar dan rempah nasi dagang hingga naik bau dan masukkan air asam jawa dan santan cair. Biarkan rempah hingga masak.
2. Masukkan santan pekat,biarkan hingga mendidih. Masukkan timun, cili padi, cili merah dan ikan.
3. Biarkan sehingga timun lembut, perasakan dengan garam dan gula nisa. Renehkan dengan api perlahan buat seketika.
4. Bila gulai sudah naik minyak, bolehlah matikan api.


7 comments :

Qasey Honey said...

asslm...hmmm nmpk sedap la pula nasi dagang ni..

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

sEDAP..SEDAp...feberet akak ni tinggalkan sedikit...balik keja singgah ambik

cik cek said...

Ni pun fav akak...ari tu baru je buat...memang puas ati buat sendiri...cuma masih dok terasa2 kesedapan nasi dagang kelantan yg kak cek penah makan....sedapnya...camana nak buat rasa sedap cam diorg buat ek...:)

kasihredha said...

tak baikk tawww makan nasi dagang tak ajak2...uwwwaaa

Ummi said...

Assalam Hazila, apa khabar? Amboii sedapnya dia tayang nasi dagang kat kita... kalau dpt duk bersila makan sekali alangkah bagus...hehe

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

ni akak dah cihat ker blm???
oishii sou
mai sepinggan kat cheq ngeee

ibundo said...

salam hazila..
sedappnya. Dah lama tak makan nasi dadang.