Sunday, March 4, 2012

Ikan Tongkol Pindang Serani


Selamat Berhari Minggu


Agak lama juga saya tak update blog. Agak sibuk kebelakangan ni. Badan pun tak berapa sihat, jadi terasa agak kemalasan sikit nak main masak masak.

Hari ni pun saya masak menu yang simple je untuk makan tengahari. Saya buat sambal tumis udang, bakar sotong dan buat pindang ikan tongkol.  Pindang ni ala ala singgang ikan, jemu juga asyik makan berlemak dan santan. Saya lebih suka makan nasi dengan singgang ikan ni tapi my husband tak gemar jadi kena buat lauk lain la untuk dia.


Saya adan nampak di dalam satu majalah, dia buat singgang/pindang serani ni tapi mungkin gia gunakan serbuk kunyit yang lebih menyebabkan kuahnya berwarna kuning terang. Tapi saya lebih suka gunakan kunyit hidup, jadi warnanya sedikit pucat. Saya buat sedikit masam dan pedas, sedapnya menghirup kuah pindang ni....

1 comment :

Anonymous said...

tersangatlah suke lauk ini...makan dgn nasi pepanas nak² waktu demam dimana tekak tak berapa nak ok kondisinye...saya suka kalau masamnya tu lebih....fuhhhh mau berpeluh makan...