Friday, March 30, 2012

Kailan Ikan Masin



Salam di Hari Jumaat....


Hari ini Shah Alam dibasahi hujan sejak pukul 3 pagi tadi. Baru saja berhenti, rasanya beberapa tempat di Klang dilanda banjir kilat. Dulu masa saya tinggal di Klang, setiap kali hujan, mulalah rasa susah hati sebab risau dengan rumah. Beberapa kali hujan malam, bangun pagi air dah paras betis di tingkat bawah. Perabut yang rosak akibat air banjir, lepas tu nak bersihkan rumah lepas banjir.... Memang memenatkan.

Maaflah, sejak kebelakangan ni hanya keluar entry menu yang simple je. Tidak berkesempatan hendak bereksperimen di dapur. Background gambar pun tak bertukar. 


Sudah agak lama juga tak masak sayur kailan ikan masin. Semasa saya ke pasar hujung minggu lepas, saya ke sebuah gerai yang khas menjual ikan masin. Ada pelbagai bagai ikan yang dijual dan penjual tu sempat mempromosi ikan kering yang sudah siap dipotong "stripe" atau memanjang. Mengikut katanya sesuai digunakan untuk masak Kailan Ikan Masin dan goreng untuk di makan dengan bubur nasi.

Teruja juga nak membeli bila terbayangkan kailan ikan masin dan bubur nasi. Tetapi saya hanya beli bungkusan kecil sebab risau terlalu masin atau tak menepati citarasa. Tetapi rasanya ok dan tidak masin. Next time boleh cuba goreng untuk dimakan bersama sama bubur nasi pula.

Bahan bahan

1 bungkus Baby Kailan - asingkan daun dengan batang. Hiris batang kailan dan rendam semuanya dalam air bersih.
50 gram ikan masin (anggaran)
2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
1 cili merah
2 cili padi
1 sudu makan sos tiram
Sedikit minyak

Cara cara
1. Tumbuk bawang putih, merah, cili merah dan cili padi hingga sedikit hancur.
2. Panaskan minyak, tumis bahan tumbuk hingga naik bau, masukkan ikan kering dan goreng hingga ikan kering sedikit garing.
3. Masukkan batang kailan, biarkan seketika barulah dimasukkan daunnya pula. Masukkab sos tiram, jika perlu masukkan garam. tapi saya tidak letak garam sebab nak kurangkan garam.
4. Gaul sekata dan bolehlah diangkat.

6 comments :

Liza said...

ni sayur yg akk selalu order kat kedai...xpernah lg buat sendiri...hihihihi

ummiaisyah said...

manu ni wajib di order kalo mkn kt kedai tomyam...mmg membuka selera!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ini menu wajib setiap kali makan kat luar...
ehhhh! sama pulak dgn komen ummiaisyah... tapi memang betul pun.. makan kat luar suka order ni.. tp kat rumah jarang2 masak menu ni...

Qasey Honey said...

mmg sedap menu ni...btmbh sedap lg kalau dmkan bsama tomyam n telur dadar..nyum2

Amie said...

Menu yang menyelerakan.... rasa rangup aje kailan tu..krup krap krup krap!

Mamasya said...

Slmt berhujung minggu Hazila.sedapnya kailan goreng ikan masin....missnya sejak dok jauh ni. masa kat Msia selalu goreng gini kalau beli kailan,tp guna ikan masin/jeruk dlm botol.