Friday, April 13, 2012

Nasi Lemak Sambal Sotong Kering


Salam san Selamat Sejahtera...


Sedar tak sedar sudah masuk hari Jumaat, cepat saja masa berlalu. Agaknya apa menu untuk sarapan hari ini ye... Pening juga kepala bila memikirkan apa menu untuk dimasak dan dijamu pada keluarga setiap pagi. Nasib baiklah saya tak perlu sediakan sarapan setiap pagi, selalunya hanya ambil sarapan yang ringan saja. Mungkin 2 atau 3 kali dalam sebulan saya buat sarapan yang berat.

Hari ini saya sarapan Nasi Lemak dengan Sambal Sotong Kering.


Agak lama juga tak masak sambal sotong kering, mungkin sebab isinya yang sedikit liat. Tapi semalam saya rendam sotong dengan air abu agak lama juga menyebabkan sotong kering ni tidaklah terlalu liat sangat, kenyal kenyal gitu....

Jemput makan nasi lemak ye...


Lepas tu jangan lupa lari setempat selama 10 minit, ye lah kan untuk singkirkan segala lemak lemak yang berkumpul.

 Selamat berhujung minggu.

21 comments :

Nuridah said...

Morning Zila,

eh2 mcm tau2 aja kak Nur teringin nk makan nasi lemak bersama sambal sotong kering...ish dh kecur akak...this few dys ni mmg kak Nur ingat nk masak nasi lemak...oh Zila berbunyi2 perut kak Nur tau tengok nasi lemak mu itu...sedapppp nya.

hazila said...

Kak Nur,
Meh la singgah, ada sikit lagi nasi lemak dengan sambal sotong kering....

Chah said...

heeee...kitapun berlemak-lemak juga semalam, tapi tkla ambil inisiatif untuk lari setempat tu...duduk dan baring setempat mmg la selalu diamalkan...:P

* sambal feberet MIL ni...:)

hazila said...

Chah,
saja je cakap buat sedap hati sendiri... tapi memang selalu baring setempat la. Nasib baik kena berjalan nak ke tempat kerja kalau tak, mau terlelap depan TV.

KakAsma said...

ZILA,
akak suka sambal sotong gini..sedap kan nak nak kalau rendam dengan abuchang tu..mmg rasa kenyal2 gitu.
pas nie leh laa buat kuih lopez pulak..rendam pulut dengan abuchang tu..akak suka!!!

hazila said...

Kak Asma,
itulah ada juga tersirat dan tersurat nak buat lopezzz, tapi tunggu sik rajin bertandang dulu.

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

uwaaaaa meraung tgk
sedapnyer
dah mcm mkn kat old town coffee jer ni khen....

Chik Mimi said...

cik kak kita pun buat nasi lemak tapi terlembik huhuh

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam, waduhh sedapnya... nice shot... like! like! like!

quinnie said...

huhuhu..kak zila...sedapnya....walaupun saya dah kenyang..tapi lapar balik tengok nasi lemak akak ni...suka sambalsotong...sedap!!!

zila 4ever said...

salam hazila
ishhh dh lama jgk x makan sambal sotong kering nie..alahaiii sedapnya:)

zila 4ever said...

salam hazila
ishhh dh lama jgk x makan sambal sotong kering nie..alahaiii sedapnya:)

Qhaifa Nur said...

sarapan nasi lemak juga kat opis ni...

makan dengan sambal sotong kering kena tambah nasi nih...

Carmello said...

Hai Kak Zila... 1st time drop comment kat blog akak.. sebelum ni baca senyap2 jer..=) Berselera nya tengok semua resepi akak masak...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kita dah lama tak masak nasi lemak utk sarapan... biasa kalau buat heavy b/f mesti nasi goreng, mee goreng atau bihun goreng.. sotong rendam tu biasa kita rebus dulu baru dibuat sambal.. elok lembut bila di sambal..

dZana said...

aslmkum hazila..waduh sedapnya dpt mgadap set nasi lemak camni..puas makan bila buat sendiri kan..

Qasey Honey said...

sedapnye tgk nasi lemak tu...ade sambal sotong lagi...best2..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Hazila....
sedap nyer tgk nasi lmk ngan sotong kering..
suka sgt2 tapi cik hubby tak brapa suka sbb liat sikit...
sedap2x

Mamasya said...

Salam Hazila.tumpang jamu mata dg set nasi lemak sambal sotong Hazila yg nampak sedap.tengok set hidangan Hazila...teringin pinggan lama arwah nenek....

Amie said...

Assalamualaikum Hazila,
sedap betul kalau makan nasi lemak dengan sambal sotong kering, punyalah mahal sotong kering sekarang ni... tapi kalau dah kembang sebesen bila direndam, memang sedap, puas makan!

blogresipi.com said...

Kami suka sangat sambal sotong kering ni kak. Memang sesuai makan ngan nasi lemak ni.