Sunday, April 8, 2012

Gulai Ikan Puyu



Selamat berhujung minggu...

Hari ni baru berkesempatan masukkan entry baru. Pagi tadi saya dan suami ke pasar mencari barang basah untuk seminggu ni. Kebetulan ternampak orang menjual ikan puyu. Lamanya tak makan ikan puyu segar ni. Selalunya kalau balik Perlis baru boleh makan, lagipun leceh sikit masa nak siang ikan puyu ni. Ini pun habis tangan saya terluka sebab ikan puyu mempunyai kulit yang agak tajam.

Tapi sebab teringin sangat nak makan, tahan sajalah luka sikit. Yang penting boleh lepaskan rasa teringin dulu.


Ada yang tak makan ikan sawah atau ikan sungai sebab baunya yang agak hanyir atau ada yang cakap berbau tanah. Agak remeh sikit nak mencuci ikan air tawar ni, tapi bagi yang suka makan, ia tidak menjadi masalah besar.

Selain buat gulai/kari, ikan puyu sedap juga dimasak asam pedas. Saya suka ikan puyu yang dibuat pekasam, ermmmmm memang meleleh air liur bila memikirkannya.

Selalunya saya buat gulai ikan puyu dengan rebung tapi tadi terlupa pulak nak beli rebung. Tapi saya ada beli kacang bendi sikit, so saya gunakan apa yang ada. Kalau tidak terpaksalah buat gulai kosong saja tanpa sayur.


Bila dah makan makanan berlemak ni, kenalah minum air limau supaya boleh kurangkan sikit lemak yang masuk dalam badan.

13 comments :

Amie said...

Assalamualaikum Hazila,
syoknya dapat makan ikan puyu.... dah bertahun atau entah berbelas berpuluh tahun tak jumpa ikan puyu....mmmm spesies yang makin pupus! Masa kecik2 dulu selalu kejar ikan puyu masa dalam air banjir sebab ikan puyu suka lompat ke darat....

Mas said...

selamat berhujung minggu

sebut ikan puyu terus teringat pekasam ikan puyu dari pekan rabu. Yum..yum..sedapnya!

Gee® said...

Salam Hazila, k.gee tak pernah mkn ikan puyu tp tgk gulai tu pergh!! menggoda betollah...

blogresipi.com said...

Salam kak Hazila,
Terima kasih atas doa akak buat nenek saya. Semoga doa kita semua dimakbulkan insyaAllah.

Cantiknye gambar masakan akak. Buat saya teringat ingat dengan ikan puyu ni. Memang sedap. Saya tak pernah cuba siang sendiri ikan ni, susah juga nak siapkan dia. :)

kasihredha said...

dah lama x mkn ikan puyu...
dulu waktu kecik banyak ikan ni dikala musim tengkujuh

Yatie said...

dah lama tak mkn ikan puyu...selalu mak kita goreng garing je tak pun asam pedas. isi dia sedap lemak-lemak

Watierman said...

Assalam Dik Zila....Akak pernah siang & masak ikan puyu ni walaupun Akak tak makan ikan sawah....anak-anak Akak kata "Goreng pun sodap!!"...kalau bapa mertua Akak tengok ni....menitis air liur Dik ooi!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam hazila..kat kg MIL byk ikan puyu..ikan sepat kat kolam di kebun.
Kdg2 g menjaring gak ngan HB..biasa buat sambal jer.Klu buat gulai ni xbape nak 'jalan'.:D

sis intan said...

Salam. ikan puyu pekasam mmg best :)

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..saya walau tak semua ika nsg saya makan tapi puyu tetap masuk group yang saya makan..Tapi selalu goreng jeeee...kasi garing2...krup-krap krup-krap duk ratah isinya yang nipis tuuu..tapi selalu awas..selain kulitnya yang tajam, tulang dia juga agak keras kan...

ummiaisyah said...

kalo kari ni..mmg xkan tolak punya..ni dh bersila siap ni..mn nasinya?hehehe

Mamasya said...

Salam Hazila.lama tak mkn ikan puyu fresh gini...kalau balik kg musim hujan baru ada org jual.ikan puyu pekasam....sedap..yg keringpun suka.betul tu kalau yg suka mkn ikan air tawar tak jadi masalah nak cuci...biasa akak rendam dg garam..perah limau hilang baunya.

zila 4ever said...

salam hazila
tgok pic tu pun dh tau mmg sedap..sama jgk la dgn kita nie dh lama x makan ikan puyu..terliuurr:)