Saturday, January 19, 2013

Buah Tampoi


Assalammualaikum dan Selamat Petang.


Apa agaknya menu untuk minum petang hari ini ye... Maklumlah cuaca di Shah Alam sekarang ini agak mendung dan baru saja hujan renyai renyai. Hari ini saya tiada menu untuk di kongsi dengan pengunjung My Small Kitchen. Tapi saya ingin kongsikan gambar buah Tampoi.

Pernah makan buah Tampoi? Rasanya buah ini bermusim kerana bukannya boleh didapati sepanjang masa. Mungkin sekarang sedang bermusim kerana ini baru pertama kali saya nampak sejak beberapa bulan lepas.Saya bukanlah peminat tegar buah ini tetapi bila ada dijual di pasar, terringin juga untuk merasanya.

Buah Tampoi mempunyai kulit yang agak tebal dan isinya berwarna putih dan rasanya masam masam manis. Buah Tampoi tidak sepopular seperti buah buahan bermusim yang lain, tetapi ia antara buah buahan tempatan yang mungkin ada generasi muda sekarang tidak pernah melihat atau menikmatinya.


13 comments :

mama sara nur said...

waaaaaaaa sedapnye buah ni, masa duk kg bln 12 lepas jenguk2 kat pokok tu blm masak skrg tgh byklah kot ye. suker buah ni, sedap stahun sekali baru jumpa ni. ktorg kat kg biasa dgn panggilan buah mekai.
kat bukit durian tinggak sepokok je lg utk warisan he he

KuNanGKuNanG said...

sy penah makan buah ni sekali je.tu pun masa sy masih skolah rendah lg.masa tu gi blk kg kt perak. isinye cam manggiskn.

Zulfadly said...

salam kak,
buah ni masam kan?

Zulfadly said...

salam kak,
buah ni masam kan?

hazila said...

Mama sara nur,
Saya cuma tau org panggil buah tampoi je. Bagua kalau masih ada warisan buah buah tempatan ni.

hazila said...

Kunang kunang,
Isinya memang lebih kurang buah manggis cuma isi buah manggis lebih lembut.

hazila said...

Zulfadly,
Ye isinya lebih kepada masam dan sedikit rasa manis.

Amanda Suria said...

sedang banyak di jual di sepanjang jalan nak ke Kuala Pilah...sedap buah ni...boleh tahan jugak harganya

dapurCikWan said...

owh..buah ni kat tempat cikwan..ganu.. dipanggil buah ngeke.. tak pernah makan..sebab dah tau rasa masam2. =)).cikwan tak berapa suka masam2.. tapi kawan2 selalu beli..sekarang ni tgh musim agaknya kan.. sebab kat pasar2 malam di kemaman ni ada org jual.

Rohah said...

macam pernah nampak dn makan..sbb jarang jumpa..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

on the way nak balik raub kelmarin ternampak juga org jual buah tampoi kat tepi2 jalan.. mmg bermusim buah ni.. buah tampoi antara kategori buah2an nadir juga kan... tak ramai yg kenal & pernah merasanya..

sudipVSsenduk said...

tak pernah jumpa & makan... ada rasa mcm buah duku tak?

ral said...

beli kat mana ya buah ni. penat dah sy mencari. tak dapat2. tolong info sikit