Friday, July 11, 2008

Rendang Kerang

Hari tu, saya ada beli kerang, agak banyak juga. Lepas rebus, saya kopek isinya dan simpan dalam esbok. So, semalam saya buat rendang kerang campur ngan pucuk ubi. Sedap gak.Resepi saya ambil dari Majalah RASA.

Bahan bahan

200 gms isi kerang
2 batang serai
2 cm halia
2 cm lengkuas
1 labu bawang besar
1 keping asam
2 sudu makan cili giling
Sedikit kerisik
Garam dan gula
100 ml santan
10 tangkai pucuk ubi - dihiris halus
1 helai daun kunyit - dihiris halus


Cara-cara
  1. Serai, bawang,halia dan lengkuas dikisar. Campurkan dengan cili giling.
  2. Tumis bahan bahan yg telah dikisar hingga naik bau. Masukkan kerisek dan asam keping.
  3. Masukkan santan dan gaul biar sebati. Perasakan dengan garam dan gula.
  4. Masukkan isi kerang, daun kunyit dan pucuk ubi. Gaul.
  5. Masak hingga agak pekat.

2 comments :

Akak said...

Salam hazila...

Sedapnya rendang kerang nih...akak kalau buat rendang nie tak pernah menjadi..

hazila said...

Salam Akak, saya pun try and error. First time buat ni, bolehlah utk makan sendiri.