Tuesday, October 18, 2011

Pasta with Clams & Sausages

Pasta with clams & sausages


Dinner malam ni hanya masak yang simple saja, actually nak guna spaghetti tapi bila check stock tak ada pulak. Yang ada hanyalah bow tie, shell, macaroni dan yang saya gunakan kali ini. Dulu dulu saya suka pasta dengan sos merah tapi sekarang prefer dengan sos putih atau masak dengan seafood seperti yang saya buat malam ni.




Rasanya lama juga tak masak western, so memang planned dari awal nak masak pasta. First thing yang terfikir ialah nak buat Baked Macaroni tapi takde daging kisar pulak. Then teringat masa saya pergi pasar utk beli barang basah untuk jamuan hari ahad lepas, saya ada beli Manila Clams/Kepah kecil. Jadi menu bertukar dari Baked Macaroni kepada Pasta with clams & sausages.

Bahan bahan
Pasta
Manila Clams/Kepah
Daun Pasley
Bawang Putih
Bawang Merah
Lada Hitam
Sausage
Minyak zaitun
Garam

Cara cara
1. Panaskan air bersama sedikit garam dan minyak zaitun. Biarkan hingga mendidih, masukkan pasta dan biarkan hingga masak. Tapiskan dan tinggalkan sedikit air rebusan. Anggaran 1/4 cawan.
2. Hiris bawang merah, bawang putih dan daun pasley. Panaskan minyak zaitun di dalam kuali, masukkan bawang merah dan bawang putih. Tumis hingga naik bau.
3. Kemudian masukkan sausages yang telah dihiris nipis, goreng sebentar dan masukkan clams. Kacau sebati dan masukkan air rebusan pasta tadi dan sedikit daun pasley yang telah dicincang halus. Biarkan hingga kepah terbuka.
4. Masukkan pasta, perasakan dengan garam dan lada hitam. Biarkan seketika, angkat dan sedia untuk dinikmati.


 
Ini pula Cupcakes, buah tangan dari salah seorang kawan yang datang bertandang ke rumah saya weekend lepas. Edi membuat/menjual cupcakes dan juga menyediakan kelas untuk belajar membuat cupcakes. Jika berminat boleh jengok blog edi di ~c.a.k.e.w.o.r.m~.


4 comments :

kasihredha said...

cantiknya cupcake tu :)

hazila said...

Camtik kan kak. Edi ni memang ajar org buat cupcakes. Kalau saya yg buat confirm sememeh punya.

Sue @ Nenie said...

Salam Kak ..simple gak sesekali masak macam ni untuk dinner...Oh, saya punya stok pasta yang kaler2 tu..agak2 mesti kelakar siket kalau nak masak camni....tapi mungkin menarik juga pasal kalerfullll

Deliah's Deli said...

very artistic. sangat cantik. pasta tu looks very appetizing.