Monday, May 21, 2012

Masak Lemak Ketam bersama Nenas


Salam,

Sekarang sudah melepasi pukul 10 malam, mesti ramai yang sudah menikmati makan malam. Saya masih belum kerana menunggu my husband yang menjemput kedua ibu bapa saya dari stesyen bas.

Jadi malam ni, agak lewat dari biasa. Oh ya, Selamat Menyambut kedatangan bulan Rejab. Marilah kita sama sama menambahkan amal sepanjang bulan ini.


Memandangkan kedua ibu bapa saya datang hari ni, jadi lepas balik kerja terus menyingsing lengan untuk menyediakan makan malam. Walaupun boleh dikatakan setiap hari saya memasak, tapi hari ni kena masak lebih sikit dari biasa.

Jadi menu untuk makan malam, saya buat Ketam Masak Lemak dengan Nenas dan Daun Kunyit, Kailan Ikan Masin, Ikan Bakar dengan Air Asam dan saya goreng sedikit ikan sepat Ronggeng.

Mesti ramai yang tertanya tanya apakah bendanya ikan sepat Ronggeng tu kan...

Kalau orang Utara mesti biasa dengar, ia adalah anak ikan sepat yang telah dikeringkan. Sedap bila digoreng garing, ranggup macam makan keropok.



Since saya dah selalu masak menu ni, takde resepi utk kali ni. 

Menu yang lain malas pulak nak ambil gambar.

10 comments :

Mamasya said...

Salam Hazila,ketam masak lemak nenas mmg kegemaran...kena pula dg kailan ikan masin, ikan bakar lagi selera mkn.ikan sepat ronggeng...baru kali ni dengar...

Love2cook Malaysia said...

Hi dear..hru?

Love tak makan ketam but will finish off that lemak gravy in minutes. Hehehe...i will just pass the crabs to my hubby and son. Nak tapau kak...gorgeous pics as usual ;)

zila norazila said...

salam zila
ketam lemak mmg power suka sgt..lg2 klu dpt gigit2 kaki ketam tue..bestnya..kirim salam dgn family yer..bestnya dpt mkn ramai2:P

kasihredha said...

akak suka sgt dgn ketam...tp dah lama tak masak sebab anak akak allergi ketam...so kalau nak makan, makan kat restro aje.

hazila said...

Mamasya,
Ikan Sepat Ronggeng - Unik nama tu. Nanti kalau sanya ingat, saya ambil gambar.

hazila said...

Hi Love,
Thanks dear. Crab is a must in my kitchen since my husband is a big fan of them.

hazila said...

zila,
Memang sedap meratah je lah... Hilang dah rasa sopan bila menggigit kaki ketam tu.

hazila said...

Kak Kasih,
Rumah saya memang selalu ada ketam, at least once a week.

Noni said...

Meleleh air liur tengok list of menu akak ni.

Sheery Dream Cakes said...

ketam masak lemak mmg sedap... dah lama x masak ketam gini... terliur tgk