Tuesday, May 22, 2012

Pau


Salam,

Hari ini 1 Rejab, mesti ramai yang berpuasa sunat.

Hari ini saya nak buat tayangan kuih pau..... tapi bukan saya yang buat. Emak saya yang buat dan bawa malam tadi. Saya cuma panaskan semula.

 Emak saya selalu buat kuih muih, kadang kala ada jiran tetangga yang menempah untuk kenduri kecil kecilan atau ada sebarang majlis pertunangan dan sebagainya. Cuma anaknya yang ni saja agak keras tangan.

Pagi tadi sempat juga bertanya tentang resepi pau ini, tapi biasalah emak saya selalu guna kaedah cawan dan sesedap rasa. Rasanya kena duduk dan tulis resepi dulu baru boleh cuba buat sendiri.

Walaupun pau ini dibuat semalam, masih lembut walaupun sebelum saya mengukusnya semula.


Lepas tu pekena Teh Tarik dengan pau.....

14 comments :

Chik Mimi said...

cik kak N3 kita sama ,hikhik hik insyaAllah nanti ada rezeki kita pos na benda tu

ogyep yummy mellow said...

lama x makan pau tradisional ni... sedapkan.. nak kena buat jugalah...

Treatntrick treatntrick said...

Gebunya pau! Lama juga kak tak makan pau jenis yang di kukus ni..

Asyifa Mustaffa said...

dapnya pau !!

Qhaifa Nur said...

lama tak makan pau....sedapnya
hari ni posa...teringat pau udahhh...

Qasey Honey said...

aduh pau gebu...sedapnye...kalau mak2 yg buat pau mmg gitew la kejadiannya kan...xpyh guna mixer n BM bagai...guna tgn aje dh molek bentuknya...sma la mcm mak QH...

Coffee Girl said...

That's a lovely drink to go with the lovely bun! Im soooo stopping by to get one later. *drool*

ummiaisyah said...

cedapnya mkn pau buatan emak! mak masak semua cedap kan!

Chah said...

dapnya pau! wuginya saya lama tk nyinggah sini...:( tapi pau tu sejuk2 pun still lembut kan? boleh la saya pow itu pau...heeee

Shahriah Abdullah Novelis said...

Saya S.U.K.A S.A.N.G.A.T PAU K.E.L.A.P.A serius ni suka giler kat pau kelapa sangat2!!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam hazila :)

suka2x.. tapi suka mkn jer hehehe
masih blm pernah buat kuih sendiri entah lah kenapa pun tak tahu :(

best kan emak yg buat kan :)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

rajin betui la akak bikin pau semua...patutlah somi syg ketat2 ni ngeee....plan nk poser tetiba benda jepon plak uwaaaa

kasihredha said...

ingatkan buat sendiri ..bestnya pekena dgn teh tarik :))

MamaFaMi said...

Tetiba je mama teringat kat pau kerepot mama hari tu... walaupun kerepot, rasanya sedap. Habis gak semuanya. Jeles tengok kuih pau Hazila yang comey ni...