Wednesday, March 25, 2009

Nasi Dagang

Akhirnya berjaya gak buat nasi dagang sendiri. Nasi tu agak keras sikit sebab tak cukup lama direndam. Tapi sedap gak.

Bahan bahan

2 cawan beras wangi ( saya guna beras Vietlong -Vietnam)
1/2 cawan beras pulut
300 ml santan pekat
Ambil 1/3 dari santan pekat dan jadikan santan cair
Sedikit garam dan gula
Sedikit halba (fenugreek)
Sedikit halia yang dihiris halus
Sedikit bawang merah - dimayang

Cara cara
  • Beras wangi dan beras pulut direndam lebih kurang 6 jam. Cuci dan toskan.
  • Kukus beras tadi selama lebih kurang 8-10 minit.(Agak agak)
  • Angkat dari kukusan masukkan dalam bekas yang besar sedikit, gaulkan dengan santan cair.
  • Masukkan semula dalam kukusan dan kukus lebih kurang 5 minit lagi.
  • Di dalam bekas tadi, gaulkan santan pekat dengan sedikit garam dan gula, halba,halia dan bawang merah.
  • Angkat nasi dari kukusan dan masukkan ke dalam bekas berisi santan pekat tadi. Gaul biar semua nasi sebati.
  • Kukus sekali lagi lebih kurang 5 minit. Sedia dinikmati demgam gulai ilan aye dan acar timun.

9 comments :

Azie said...

akak buat mcmana nasi dagang tu??? mmg guna berasnya ya???

hazila said...

Tak, akak campur beras pulut & beras siam.

Nisa Shari said...

campuran beras tu ratio nye? 50-50 ke...or ?

halen said...

ee..cedapnya lama dh x makan nasi dagang. sejak dh tinggalkan kg halaman br la rindu mskan kt kg klu x sblm ni harem nak makan hahaha. rindu rindu..

Jue Hairul said...

mak saya pun selalu buat nasi dagang..org terengganu lah kata

hazila said...

Nisa,
Akak dah updated resepinya.

hazila said...

halen,
biaslah tu, kata org kalau depan mata tak pandang pun. Tapi bila berjauhan mulalah rindu rinduan.....

hazila said...

Jue,
Selalu makan jer, jarang buat kalau berdua ngan husband. Since ada adik kat rumah bolehlah cuba masak sendiri. Lagipun kami dok Pahang, biasa makan nasi dagang.

Jue Hairul said...

takde la selalu, sy tak pandai buat :D mak je yg sll buatkan..hehehe

sy tau makan je la..sedapppnya tgk gambar tu