Wednesday, November 16, 2011

Asam Rebus Tempoyak Ikan & Terung Bulat


Beberapa hari ni rasa badan kurang sihat, kepala asyik berdenyut denyut dan hidung asyik dan bersin saja. Kalau ikutkan hati nak berbaring saja tapi siapa nak buat kerja kan....

Seminggu dua ni saya dan suami asyik melayan cerita siam kat TV. Ada sekali tu cerita hantu, waktu tayangannya hampir pukul 11 malam. My husband cakap, kita tengok sampai habis nak tak? Saya ok je. Tapi sepanjang cerita, rasanya lebih banyak muka saya menyorok balik Majalah sebab saya ni kategori penakut. Nak tengok cerita hantu tapi takut, boleh gitew.... Sekejap sekejap saya tanya my husband, hantu tu dah hilang ke? Tadi apa jadi dengan orang tu ye? Nasib baik tak kena pelangkung....

Dah melalut pasal cerita hantu siam pulak. Berbalik pada menu semalam, saya masak Asam Rebus Tempoyak Ikan & Terung Bulat. Saya selalu dengar kawan kawan saya especially orang pantai timur yang suka sangat makan Asam Rebus Tempoyak Ikan Patin. Ada kawan kawan my husband yang sanggup drive ke Termeloh semata mata nak beli ikan patin yang berharga hampir ratusan ringgit seekor. Tapi saya memang tak boleh telan ikan patin, tak tau kenapa. Hanya tekak saya yang tak boleh terima.

Jadi kalau saya masak asam rebus tempoyak, saya akan gunakan ikan kembung, ikan tenggiri dan semalam saya gantikan dengan ekor ikan merah. Lepas tu saya campurkan dengan terung hijau bulat.

Untuk semak resepi boleh tengok kat SINI.

17 comments :

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

Ayu pow penakut bab citer hantu ni.....
Geleng kepala awai2 Kalo ajak tgk ngeee

P/s:Syg Ayu x mkn tempoyak tp nmpk sedap sgt

cik cek said...

lauk2 cam ni memang fav kak cek..dapat hirup kuahnya panas2...uihhh...bestnya...:D

Chik Mimi said...

cik kak kita tak nmpk tempoyaknya

hazila said...

Ayu,
Akak teringin nak tengok citer hantu walaupun tak berapa berani.

hazila said...

cik cek,
memang pun, sedap hirup kuah dia panas panas...

hazila said...

chik mi,
tempoyaknya dah hilang di makan ikan. hehehehe.....

Liza said...

salam zila...akak xpernah buat pun masak tempoyak cmni, hubby ngan anak2 xmakn...kalau nk mkn sgt akak g kedai mkn jer...lg senang..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..Belum pernah lagi makan asam tempoyak ni, tapi bila tengok gambar yang cun melecun tu...dah 2~3x telan air liur..Terasa2 wangi dan masammmm nya tempoyak ni kat anak tekak..Hu hu hu sedapppnya....

Unknown said...

ikan sungai ni memang ada setengah org tak gemar makan, tapi kalau saya itulah feveret...

Amie said...

asam rebus memang masakan kegemaran Amie....sedap...sedappp!!!

sudipVSsenduk said...

cerita hantu tak dibenarkan di rumah... semua anak2 penakut termasuk saya hehehe.

Nikmatnya asam rebus tempoyak!

dZana said...

paling best dpt hirup kuahnya.. mkn bersama sambal belacan.. perggg...

kasihredha said...

ohh tak leh makan ikan patin ye...akak suka :))

HomeKreation said...

Uih, best ni lauk tempoyak! Kita kan org Perak mmg makanan kita lah ni....hehe

Unknown said...

As salam Hazila, dulu2 akak tak makan jugak tp sejak kawin dgn org Kelantan, telan la jugak. Tapi kalau masak sendiri lagi puas hati, bersih dan takde bau patin. Tempoyak pula mmg tak pernah ada dlm rumah, tak reti makan.

pssst...kita pun takut tgk cite hantu, nyorok bawah bantal..

blogresipi.com said...

Salam kak,
saya pula terlalu suka patin, keli dan seangkatan dengannye. masak tempoyak ke, asam ke... boleh berair mulut ni ha time menaip ni.hehe... :)
Akak, risotto tu memang ada berasnya yang tersendiri. tp tak tau kat msia kat mana ada jual :)

Unknown said...

Menggiurkan!