Monday, January 26, 2009

Laksa

Buat Laksa untuk minum petang. Resepi ni dari mak saya, siap call kampung tanya mak camna nak buat kuah laksa.Bertuah punya anak.

Bahan-bahan
8 ekor ikan selayang
1 btg bunga kantan - dipotong dua
1 ikat daun kesum
2 sb cili kisar
5 bj cili padi - ditumbuk halus (kalau tak suka pedas kurangkan atau sebaliknya)
2 labu bawang besar - dikisar halus
3 keping asam gelugor
Sedikit belacan
garam & serbuk perasa secukup rasa

- Bahan-bahan ulam -

1 labu bawang besar
Cili besar/cili padi
Pucuk gajus
Daun selum
timun
telur rebus
Limau kasturi
Laksa

Cara-cara
  • Ikan dibersihkan,masukkan dalam periuk besar bersama 2 keping asam gelugor. Rebus ikan hingga masak.
  • Asingkan isi ikan dari tulang, kisar isi ikan hingga hancur dan masukkan ke dalam periuk. Kisar tulang dan kepala ikan hingga hancur, tapiskan ke dalam periuk yang sama tadi.
  • Air rebusan tadi jangan dibuang, tapiskan ke dalam periuk tadi.
  • Masukkan bunga kantan,asam keping,daun kesum,cili giling,cili padi, bawang kisar dan belacan. Masak dengan api sederhana,biarkan mendidih dan sentiasa panas.
  • Bila kuah mendidih, perasakan dengan garam dan serbuk perasa jika suka.
  • Bila kuah terlalu pekat, tambahkan air supaya kuah laksa jgn terlalu cair dan jgn terlalu pekat.

5 comments :

are said...

teliurnye tgk laksa tu....lama sungguh dah x mkn laksa...hukhukhuk!!

hazila said...

Kat sini kalau malas, beli jer. Tapi kadang kala tak kena ngan selera. Jadi kalau ada kelapangan lebih baik buat sendiri. Boleh ulang makan.

princessharyati said...

laksaaaa............ beg hilang ari tu ada laksalah dlm tu .. laksa.. hazila lawa gambar laksa tu

inahar ali said...

zila..tq.akak suka makan asam laksa sbb leh diet tapi x pernah masak..selalu beli aje.kalau masak pun hanyala laksa johor je..itupun klu ada keramaian@jamuan spesial ke..kalu saje2 nk makan utk sorang berdua mmg pakat beli jelah..(kt umah akak hnya akak & anak pompuan je makan laksa asam nih..tu yg menyebabkan lg malas nk masak sendiri..hehe)

Azita said...

eeeiiii...ada pucuk gajus!! sedapnye.....!!!