Tuesday, June 16, 2009

Emping

Pernah dengar tentang Emping? Kalau orang dari sebelah Utara mesti kenal dan pernah makan kan... Kebiasaannya ia dimakan diwaktu pagi sebagai sarapan. Saya pernah tengok ada orang makannya dengan pelbagai cara seperti masukkan emping ke dalam mangkuk dan tuang air kopi ke dalamnya, seperti mat salleh makan their cereals. Ada juga yang makan dengan mencampurkan/menggaulkan dengan kelapa muda parut,gula dan sedikit garam.

14 comments :

jus call me ida.. said...

mmm... tak pernah tahu.. getuk tu tahu la.. ni guna bahan apa yer?? kelapa yer..

hazila said...

Ida, emping ni dibuat daripada padi pulut yang muda. Ditumbuk hingga leper dan kalau nak simpan lama kena keringkan dulu.

Eyna's said...

ehm...bestnya emping ni kan...
tapi dah lama x makan...zaman bebudak dulu2 je tak silapnya last mkan emping ni.

hazila said...

Eyna lamanya tu.....

kucingorengemok said...

kalau nenek saya kata emping, dia maksudkan oat (mcm quaker oat tu)... sama ke?

jus call me ida.. said...

oooo....mmm...sah la tak pernah makan..hehe

hazila said...

Lee lin, bentuk dia lebih kurang cam quaker oat tu.

hazila said...

Ida, tak ramai yg tau selain org sebelah utar.a

AzMas said...

emping femes gak kat belah Temerloh.. tapi payah dah nak jumpa..

Kak Hazila org Temerloh gak ke?

hazila said...

Keluarga akak kat Jengka.

AzMas said...

ohh.. kak Jengka berapa? Kuarga mentua saya Jengka 12.. Patut ler akak cam familiar aje ngan Temerloh.

blogresipi said...

Kite tak pernah makan lagi nie... gaul2 dgn kelapa tue nampak mcm best jugak...

hazila said...

Azmas, dekatlah tu, akak kat Jengka 9.

hazila said...

Ijan, sesekali back to zaman dolu dolu sedap gak.